Actueel

Maar 1 op 5 consumenten kent Nederlandse metaaltechnologiesector

Om het belang van de metaaltechnologiesector te benadrukken lanceert Koninklijke Metaalunie de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’. Uit recent onderzoek door onderzoeksbureau DVJ Insights blijkt namelijk dat slechts achttien procent van de consumenten bekend is met de Nederlandse metaaltechnologiesector.

Tags:
Foto: Koninklijke Metaalunie

Opmerkelijk volgens Koninklijke Metaalunie, want achter deze sector schuilt een wereld van bedrijven die met vernieuwing en vakmanschap ons leven dagelijks vergemakkelijken, verbeteren en veiliger maken. Denk bijvoorbeeld aan imposante metalen trappen en verfijnde onderdelen in apparaten. Van fietsenstallingen tot protheses, van computers tot auto’s en landbouwmachines; metaaltechnologie maakt je wereld.

‘Metaaltechnologie is meer dan een sector: het is een krachtige motor van innovatie, werkgelegenheid en talentontwikkeling in ons land. Alle mooie bedrijven die samen onze sector vormen, verdienen daarom te worden gezien zoals ze werkelijk zijn: een essentieel onderdeel van onze samenleving’, stelt Mark Helder, voorzitter van Metaalunie. ‘Deze bedrijven zijn onmisbaar voor onder andere logistiek, zorg en gezonde voeding. Of het nu gaat om de productie van onderdelen voor de gezondheidszorg of het creëren van innovatieve materialen, zoals chips in telefoons; wij zijn trots op wat we doen. Het is belangrijk dat bedrijven in de sector erkenning krijgen voor hun bijdrage aan maatschappelijke ontwikkelingen. De sector speelt namelijk een cruciale rol bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie, de verduurzaming en de vergrijzing. Dankzij innovatieve technologieën dragen deze bedrijven bij aan welvaart en economische groei. Maar om die bijdrage mogelijk te blijven maken hebben we voortdurend nieuwe vakmensen nodig. Ook daar is meer zichtbaarheid en waardering voor nodig. Niet alleen van de maatschappij, maar ook van de overheid.’

Een innovatieve sector met impact

De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ is een initiatief van Koninklijke Metaalunie, de branchevereniging voor mkb-maakbedrijven in de metaaltechnologiesector. Met 38.000 bedrijven en 200.000 werknemers behaalt de metaaltechnologiesector een jaaromzet van 44,5 miljard euro.

Iedereen die mee wil doen om de metaaltechnologiesector meer bekendheid te geven, kan gebruikmaken van de hashtag #metaaltechnologiemaaktjewereld. Ook kunnen de speciaal voor de campagne gemaakte communicatiemiddelen worden gebruikt door bedrijven uit de sector. Meer informatie over de campagne is te vinden op de campagnewebsite metaaltechnologie.nl.

Tags:
De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

4 uur ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

5 uur ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

5 uur ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

7 uur ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

23 uur ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

1 dag ago