Langer hardverchromen in nieuwbouw Van Beurden

‘De beslissing om te verhuizing maakten we tien jaar geleden al’, zegt Ad van Beurden, verantwoordelijk voor de commerciële zaken binnen het bedrijf. ‘Alleen op dat moment beschikte de gemeente Zaltbommel over geen enkel bedrijventerrein. We hebben wel rondgekeken naar bestaande bouw, maar daar moesten we te veel verbouwen om het geschikt te maken voor ons werk: diepe put en zware halkranen. Onder andere aangespoord door ons, startte de gemeente Zaltbommel een procedure om tot een nieuw bedrijventerrein te komen. Daar gingen nog wel enkele jaren overheen, maar nu staat er een geweldig nieuw bedrijfspand.’


De recente verhuizing was voor Van Beurden beslist noodzakelijk om aan de wensen van de klanten te kunnen blijven voldoen. ‘We kregen steeds vaker opdrachten voor lange en zware werkstukken. Op onze oude locatie aan de Veilingweg in Zaltbommel beschikten we over verchroomputten tot 3,5 meter diep en een halkraan die niet verder ging dan 2 ton. In de nieuwbouw hebben we tien chroomputten van 0,5 meter tot 8 meter diep, een aantal ontchroombaden en diverse hoon- en slijpmachines’, zegt Ad van Beurden.

‘In de nieuwbouw kunnen we werkstukgewichten tot 8 ton hardverchromen.’ Hardchroom bezit uitstekende loop- en lossingeigenschappen en hecht prima aan staal, rvs, gietijzer en bronslegeringen. Bovendien is hardchroom bijzonder slijtvast en corrosiebebestendig. Afgesleten assen kunnen weer op de gewenste maat worden gebracht door er een hardchroomlaag op aan te brengen. Hardchroomlagen kunnen direct op staal of op een ander grondmetaal worden neergeslagen, zonder tussenlaag.


Het gros van de werkzaamheden van Van Beurden bestaat uit het in- en uitwendig hardverchromen van zuigerstangen, plunjers, walsrollen, cilinders, gasdrukregelaars, pomphuizen, messen en geleidebussen. ‘Dan gaat het zowel om nieuw als revisies, inclusief demontage, ontchromen, draaien, slijpen, honen (inwendig slijpen) en montage’, weet Herman van Beurden, verantwoordelijk voor de technische kant van het bedrijf. Meestal gaat het om enkelstuks en maximaal series van rond de dertig stuks.’

‘Met de nieuwbouw hebben we er zoveel meer ruimte bij gekregen dat we ons als extra service zijn gaan richten op montage en demontage van reparatieonderdelen in combinatie met het hardverchromen. Daardoor zijn we in staat om complete hydrauliekcylinders te reviseren.’

Gerard ten Bulte

Recent Posts

Stevast techniek: ‘Positief verrast’

Stevast Techniek uit Beilen is voor de tweede keer aanwezig op Maakindustrie Expo. ‘Vorig jaar…

1 uur ago

Ontmoeten relaties en zoeken naar personeel

Maakindustrie Expo in Evenementenhal Hardenberg is een tweedaags event (15 en 16 mei) voor de…

1 uur ago

Consolidatie in metaalbewerking zet door

Metaalbewerkende bedrijven kregen de afgelopen jaren veel voor hun kiezen, denk aan aanhoudende personeelstekorten, hoge…

19 uur ago

WBSO-steun leidt tot recordinvesteringen in innovatie

Nieuwe innovatieve technologie is het antwoord op uitdagingen op terreinen als veiligheid, zorg, verduurzaming en…

20 uur ago

Ultimatum zwaar werk-regeling verlopen, acties dreigen

Het ultimatum dat FNV, CNV en VCP het demissionaire kabinet hadden gesteld over het vroegpensioen…

20 uur ago

Herstel voor de staalmarkt op komst?

Op dit moment lopen de meningen over de marktontwikkelingen sterk uiteen. Onzekere energieprijzen, hoge inflatie-…

20 uur ago