Categories: Actueel

Kleine lasnaden voor extreem grote spoorbrug

De brug krijgt een staalgewicht van 4.100 ton, is 265 meter lang, 18 meter hoog en 14 meter breed met plaatdiktes tot 120 millimeter. Om het project zo degelijk en eenvoudig mogelijk te bouwen, ontwikkelde Hollandia Infra een mogelijkheid om in de hal onder geconditioneerde omstandigheden kleinere lasnaden met een tulpprofiel te maken. Daarnaast werd de lange brug in slechts vijf secties verdeeld om het handmatig lassen op locatie zo veel mogelijk te beperken.

Zwaar en degelijk

‘Gewoon staal 355 tot een dikte van 120 mm’, vertelt Guus Olierook, projectmanager bij Hollandia Infra. ‘We wilden zoveel mogelijk onder poederdek met de automaat lassen in onze werkplaats, dat is eigenlijk heel normaal. Maar we hebben het lasvolume bij de naden zo klein mogelijk gemaakt, door zogenaamde tulpprofielen toe te passen.’ Ook wordt het werk op de bouwplaats geminimaliseerd. De 265 meter lange brug is in slechts vijf secties verdeeld. Groot om te transporteren, maar optimaal om zo min mogelijk op locatie te hoeven lassen.

Tentjes

Hierdoor wordt de hoeveelheid werk van handmatig lassen op de bouwplaats geminimaliseerd. Op locatie wordt er nog één boogdeel tussengeplaatst. De boog bestaat uit drie delen waarvan de buitenste twee delen al in de werkplaats op de brug zijn geplaatst. Locatiewerk is niet geklimatiseerd, zoals in de werkplaats. Het wordt zoveel mogelijk op locatie gerealiseerd, door tentjes te plaatsen. De naadvormen van de las- en snijkanten zijn zo klein mogelijk gemaakt met een tulpvorm, zodat je zeker bij die dikke platen je hoeveelheid lasmateriaal beperkt. ‘Maar dit is niet gebeurd voor het locatiewerk, daar wordt gewoon handmatig gelast.’

V-vorm

Door een grote V-vorm neemt de lasvolume extreem toe. ‘We hebben proeven gedaan om de lasnaad zo klein mogelijk te maken. Toen de ideale vorm en sterkte bereikt waren, zijn we met de automaten gaan produceren.’ Hollandia Infra kreeg in maart 2018 de opdracht om de extreem lange en zware spoorbrug te bouwen voor het Theemswegtracé. Opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam koos voor het aannemersconsortium SaVe (Samen Verbinden), bestaande uit bouwbedrijven BESIX, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants. Theemswegtracé wordt naar verwachting eind 2020 opgeleverd.

Evert Bruinekool

Recent Posts

Subsidie voor verminderen CO2-uitstoot Nederlandse industrie

Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…

2 dagen ago

Eerste genomineerden OOM Award 2024 bekend

De eerste genomineerde bedrijven voor de OOM Award 2024 zijn bekend: Holland-Utrecht (Montfoort), Nijborg Staal…

2 dagen ago

Maakindustrie Expo organiseert Hackathon

Evenementenhal Hardenberg transformeert in een dynamische hub voor innovatie en technologie tijdens de Maakindustrie Expo…

2 dagen ago

Nevi PMI eindelijk weer positief

De PMI-gegevens voor april toonden voor het eerst in twintig maanden een verbetering van de…

2 dagen ago

’10x klaar voor Industry 4.0′ start derde editie

Digitalisering is cruciaal voor het concurrentievermogen van MKB-maakbedrijven. Daarom maken Produmize en TNO nu alvast…

2 dagen ago

Vakbonden sturen kabinet ultimatum over verbetering vroegpensioen bij zwaar werk

Vakbonden FNV, CNV en VCP geven minister Schouten (Pensioenen) een ultimatum. Het ministerie moet snel…

2 dagen ago