Fokker Aerostructures verbetert complete heftruckvloot

Onlangs vond bij Fokker Aerostructures in Papendrecht de overdracht plaats van een tiental heftrucks variërend van 1,5 tot 7 ton hefvermogen. Vier van deze trucks, waaronder een 7 tons elektrische Kalmar en een 20 jaar oude Still R 60-30 werden geleverd via sale en leaseback constructie. De zes andere trucks zijn gloednieuw en alle van het merk Still. De trucks zijn geleverd door Maat Heftrucks uit Alblasserdam.

 

Ergonomisch en praktisch

‘Fokker is al jaren een zeer gewaardeerde partner’, vertelt Pierre Busé, directeur Maat Heftrucks & Maat Logistiek. ‘We verzorgen het onderhoud aan de vloot en zijn, met de transporttak van Maat, ook voor hen actief als transporteur. Toen Fokker aangaf haar heftruckvloot te willen outsourcen, hebben wij een passende aanbieding gedaan.’ De aanbieding en het concept dat Maat Heftrucks hierbij op tafel legde sprak Fokker het meest aan. Commodity Manager Investments and NPR, Piet van de Water van Fokker: ‘Wij stappen met ons intern transportmaterieel over van eigendom naar lease. Het levert meer duidelijkheid op over de kosten, maakt ons flexibeler en we zijn van de totale zorg voor het onderhoud af. Maat heeft wat dit betreft voor ons een bewezen en uitstekende reputatie.’

 

Bewuste keuze

De overstap op elektrische Still heftrucks is evenmin een toevallige. Ook hiervoor geldt dat de ervaring met Still bij Fokker doorslaggevend was voor de keuze. Uiteraard brengen de nieuwste modellen specifieke voordelen mee voor Fokker. ‘De productiviteit ligt hoger en we kunnen de trucks voor meer taken dan voorheen inzetten’, verklaart hoofd technische dienst Leo van Vark . ‘Hierdoor kan de vloot met drie trucks minder uit en zijn ook de werkomstandigheden verbeterd.’ De nieuwe trucks zijn ergonomisch van opzet en beschikken alle over een hydraulische vorkversteller van Griptech. Twee trucks zijn voorzien van complete, verwarmde cabine en luchtgeveerde stoelen.

 

Ook voor bestaande trucks

In het leasecontract zijn ook vier bestaande trucks van Fokker opgenomen. Het betreft een sterke 7 tons elektrische heftruck van Kalmar, twee modellen van TCM en een ‘oude getrouwe’ 3 tons R 60 van Still. ‘De laatste blijft gewoon als back up in gebruik’, legt Leo van Vark uit. ‘Na 20 jaar trouwe dienst kunnen er best nog een paar bij. De Kalmar is perfect voor grote en zware lasten en de 2,5 tons TCM’s zijn, dankzij hun lage bouwhoogte, ideaal voor het werk in de autoclaaf. Met dit pakket van Maat Heftrucks kunnen met een gerust hart de komende zes jaar vooruit.’

De redactie

Recent Posts

Moeizame start van het jaar voor Duitse machinebouwers

De Duitse machinebouwindustrie heeft in het eerste kwartaal van 2024 24 procent minder orders ontvangen…

2 dagen ago

Constructiebedrijf De Vries moderniseert met nieuwe buislasermachine

Het Eindhovense bedrijf De Vries Constructie & Lasertechniek heeft een nieuwste aanwinst: de buislasermachine Adige…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Ziek of toch niet?

Eens deed mijn HR-directeur de uitspraak: 'Ziek zijn overkomt je, maar verzuim is een keuze.' …

2 dagen ago

Nieuwe markten voor afgedankte machines: welke sectoren profiteren van het wegvallen van transmissies in elektrische auto’s

De mobiliteitstransitie en de daarmee verbonden herinrichting van productiefaciliteiten van autofabrikanten is momenteel in volle…

3 dagen ago

Ook in Limburg 2e stakingsronde

De estafettestakingen in de Metaal en Techniek (ook wel kleinmetaal) houden aan. Maandag 3 juni…

3 dagen ago

Helft bouwbedrijven zet onervaren krachten in

De bouwsector wordt geconfronteerd met verschillende uitdagingen. De aanhoudende personeelstekorten is een van de meest…

3 dagen ago