Actueel

800 ondernemers op Duitslanddag 2022

Tijdens de vijfde editie van de Duitslanddag hebben zo’n achthonderd ondernemers zich laten informeren over de Duitse markt. Via inspiratiesessies, paneldiscussies, infosessies en de goedgevulde beursvloer, ontvingen ze op alle mogelijke vlakken informatie. In een sfeervolle industriële ambiance, tussen authentieke spoorbielzen en historische wagons in de Ruituigenloods in Amersfoort, was bovendien volop mogelijkheid om te netwerken.

De dag begon met het ochtendpanelgesprek waar bedrijven als Coolblue, Lidl en Felyx bij aan tafel zaten. Dagvoorzitter Klaas van Kruistum leidde het gesprek net zoals het middagpanel over energie met Han Fennema, CEO van GasUnie. Tijdens het middagpanelgesprek spraken Signature Foods (bekend van Johma Salades) en ING met de Duitse ambassadeur Cyrill Nunn en burgemeester van Amersfoort, Lucas Bolsius. Halverwege de discussie konden leerlingen van het Comenius Lyceum uit Amsterdam vanuit hun klaslokaal Duits vragen stellen via een beeldverbinding over het belang van Duits voor Nederlandse ondernemers. Dit in het kader van ’Dag van de Duitse Taal’. Deze dag wordt jaarlijks georganiseerd door de Actiegroep Duits om meer aandacht te vragen voor het belang van Duits.

Cultuurverschillen

Tussen de panelgesprekken door lieten bezoekers zich over de Duitse markt informeren bij de vele stands op de beursvloer of namen deel aan de info- en inspiratiesessies. Tijdens deze sessies werd duidelijk dat cultuurverschillen in elke branche een thema is. De inspiratiessessies mobiliteit, duurzaamheid, handel en health lieten echter ook zien waar de kansen liggen.

Mobiliteit

‘In Nederland verlopen processen vaak sneller, omdat Nederlanders ongeduldiger zijn’, vertelde Boris Höltermann van VDL Groep tijdens de sessie over mobiliteit. ‘Voor ons biedt dat kansen bij Duitse busbedrijven omdat onze e-bussen al verder zijn doorontwikkeld.’ Daarnaast kwam naar voren dat Duitsers voorzichtiger zijn: ‘In Duitsland zie je bijvoorbeeld meer fietshelmen dan in Nederland’, aldus Edwin Renzen van Stint Urban Mobility en Wim Leder van Babboe Cargobikes. Maarten Poot, oprichter van mobiliteitsdienst Felyx vertelde dat ze zonder de betaaldienst Paypal in Duitsland niet ver zouden komen en ook Baerte De Brey van ElaadNL vertelde over grote verschillen – zo worden in Duitsland laadpalen geplaatst daar waar je eerder diesel kon tanken (en je bovendien voor de elektriciteit met munten kunt betalen), terwijl in Nederland de laadstations veelal bij woningen staan.

Duurzaamheid

Tijdens de inspiratiesessie over duurzaamheid ging het ook over hoe beide landen elkaar aanvullen. Een van de hoogtepunten was de pitch van Mayoneur en Unbegun. Deze duurzame start-ups vertelden in 1 minuut hun verhaal aan ondernemers zoals Bouke Wilens van Scope Design, Brent Waterman van Bambook, Lisette Brouwers van Fairtrade Original, Roland Mees van ING en Wouter Winters van PIDZH.

Günter Gülker.

Groei export

Günter Gülker is sinds 2013 directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer. ‘Duitsland blijft een zeer interessante markt voor de Nederlandse ondernemers. Dat blijkt wel uit de groei van de export naar Duitsland. Deze is, in het eerste half jaar, met 20 procent gestegen. Trek je hier de inflatie van af, blijft er nog een groeipercentage over van 10. En dat is een fraaie ontwikkeling. Ook op het vlak van duurzaamheid en mobiliteit zijn de Duitsers nieuwsgierig naar de ontwikkelingen in Nederland. Hier liggen dan ook kansen voor de industrie’, laat Gülker weten. ‘Door de geopolitieke ontwikkelingen zien we ook dat er meer samen wordt opgetrokken binnen Europa. Ondernemers kijken dus naar mogelijkheden dichter bij huis.’ Met 1.500 leden is DNHK een organisatie dat onder meer diverse netwerkevenementen organiseert. ‘Het is dan ook goed om te zien dat deze vijfde editie van de Duitslanddag zo’n achthonderd ondernemers heeft weten te trekken. Het is fijn dat we  weer fysiek bij elkaar kunnen komen.’

Rolf Elling

Recent Posts

Plaatbewerker lanceert eigen magazine

WBM Staalservice heeft een magazine uitgebracht: Leer! Het magazine geeft een beeld van wat WBM…

1 uur ago

Column Joachim Driessen: Politieke rampspoed

De kabinetsformatie is al een tijdje onderweg, maar de poging een rechts kabinet te vormen,…

3 uur ago

VNO-NCW: ‘We moeten nu de maakindustrie vergroenen’

‘We moeten nu de keuze maken de maakindustrie te vergroenen. Dat betekent: volle bak op…

4 uur ago

Digitale boost voor bedrijven in de maakindustrie

Het nieuwe, onlangs gestarte, ‘kleinprojectenfonds’ INDUSTR_I4.0 versnelt de digitale transitie binnen de maakindustrie in het…

5 uur ago

FME: ‘Technologisch leiderschap en concurrentiekracht Europees centraal stellen’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

5 uur ago

Stakingen Metaal&Techniek gaan door

De vakbonden startten op 22 april met een week vol stakingen in zes provincies, naar…

6 uur ago