Actueel

VDL ziet omzet sterk dalen

De gevolgen van de coronacrisis zijn het afgelopen halfjaar niet aan VDL Groep voorbijgegaan. Omzet en resultaat van het industriële familiebedrijf zijn gedurende de eerste zes maanden van 2020 gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Door de aantrekkende marktvraag bestaat er vertrouwen in het tweede halfjaar van 2020.

Als gevolg van de coronacrisis zal VDL Nedcar niet langer het additionele BMW-model gaan bouwen. Het bedrijf is in gesprek over de opvolging van andere mogelijke modellen. (Foto: VDL Nedcar)

Positief is dat door de strategie van spreiding van risico’s door diversificatie VDL het eerste halfjaar van 2020 winstgevend heeft afgesloten. De coronacrisis heeft vooral de automotive-industrie hard geraakt, terwijl andere sectoren, zoals hightech, infrastructuur, food en health, minder gevolgen ondervinden.

De gecombineerde omzet is na de eerste zes maanden van 2020 uitgekomen op 2,0 miljard euro. Dat is een afname van 32 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019 (2,9 miljard euro). Het nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen gedaald van 76 miljoen euro vorig jaar naar 25 miljoen euro nu. De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is gestegen van 1.158 miljoen euro in week 1 van 2020 naar 1.231 miljoen euro in week 35. Het aantal medewerkers is sinds eind 2019 met 2,6 procent gedaald naar 15.320 medewerkers in week 26.

Zwaar eerste halfjaar

‘We kijken terug op een zwaar eerste halfjaar’, licht president-directeur Willem van der Leegte toe. ‘Bij een aantal bedrijven heeft de productie gedeeltelijk of in z’n geheel stilgelegen; nagenoeg al onze 104 bedrijven hebben op de één of andere manier met de crisis te maken gehad.’ De coronacrisis gaat over de beschikbaarheid van drie factoren: materialen, medewerkers en marktvraag. Om te kunnen produceren, dienen deze drie factoren tegelijkertijd in voldoende mate aanwezig te zijn. In diverse industrieën zijn één of meerdere van deze factoren geheel of gedeeltelijk niet beschikbaar geweest. Van der Leegte: ‘Dat we door onze strategische spreiding van activiteiten en ons aanpassingsvermogen desondanks winstgevend zijn gebleven én al onze vaste medewerkers binnenboord hebben gehouden, stemt ons positief.’ Doordat VDL door de coronacrisis te maken heeft met substantieel omzetverlies is om de werkgelegenheid te behouden een beroep gedaan op de eerste NOW-regeling. Met het voorschot van de overheid, vijftig miljoen euro, zijn salarissen van medewerkers doorbetaald die tijdelijk geen of onvoldoende werk te verrichten hebben gehad. VDL heeft waardering voor de snelle, diepe én brede regeling waarmee de overheid ondernemers te hulp schiet. Doordat VDL ook tijdens de referentieperiode van de tweede NOW-regeling tot nu toe te maken heeft gehad met een substantiële omzetderving is ook een beroep gedaan op NOW-2.

Nedcar

Het aantal te bouwen auto’s bij VDL Nedcar lag dit jaar lager dan in 2019. De omzet staat na twee kwartalen op 903 miljoen euro. Dat was een jaar geleden 1.620 miljoen euro. Vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen maakt de autoindustrie een turbulente periode door. De coronacrisis is daar bij gekomen, waardoor VDL Nedcar in maart de productie ruim zes weken heeft onderbroken. Sinds begin juni worden er weer auto’s gebouwd.

Corona heeft de mondiale marktvraag naar nieuwe auto’s verder doen afnemen. Een van de gevolgen hiervan is dat VDL Nedcar het additionele BMW-model niet zal gaan bouwen, waarover in 2019 met BMW Group een contract is overeengekomen. Op dit moment spreekt Nedcar met de opdrachtgever over de opvolging van andere mogelijke modellen, zodat ze de samenwerking met BMW duurzaam kunnen verlengen én de werkgelegenheid in Born langjarig kunnen zekerstellen. Daarnaast voert het bedrijf gesprekken met potentiële nieuwe opdrachtgevers die mogelijk auto’s willen laten bouwen in Born.

VDL Nedcar is in het eerste halfjaar winstgevend geweest.

Toekomst

Hoewel onderbouwd vooruitblikken onder de huidige omstandigheden nauwelijks mogelijk is, is VDL Groep gematigd positief over de tweede helft van 2020. Aan de orderportefeuille zien het bedrijf dat de marktvraag op de korte termijn herstel laat zien. Daardoor verwacht Nedcar dat het tweede halfjaar beter zal zijn dan de eerste zes maanden. Door de gevolgen van de coronacrisis zullen omzet en resultaat over heel 2020 achterblijven ten opzichte van het niveau van 2019. De beoogde jaaromzet van VDL Groep voor 2020 zal naar verwachting ongeveer een kwart lager liggen dan vorig jaar. Ondanks dat er onder de huidige omstandigheden extra kritisch wordt gekeken naar bestedingen blijven, naast behoud van werkgelegenheid, investeringsprogramma’s op de gebieden innovatie en digitalisering belangrijk.

De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

1 dag ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

1 dag ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

1 dag ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

1 dag ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago