Actueel

VDL gaat 77 AGV’s leveren aan Rotterdamse haven

VDL Automated Vehicles gaat vanaf het einde van dit jaar tot medio 2023 77 automatisch geleide voertuigen (AGV’s) leveren aan Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT), één van de meest geavanceerde containerterminal-operators van Europa. Met de order zijn tientallen miljoenen euro’s gemoeid.

Vlnr: Leo Ruijs (ECT), Willem van der Leegte (VDL) en Wilgert Willems (ECT). (Foto: VDL Groep)

Dit is de derde grote order van AGV’s die VDL aan ECT gaat leveren. In 2011 is de eerste order gegund. De eerdere leveringen bestonden destijds uit in totaal 85 AGV’s. Die voertuigen hebben inmiddels per AGV meer dan 100.000 containers vervoerd. De nieuwe order betreft de vervanging van oudere, diesel aangedreven AGV’s.

Autonoom en hybride-elektrisch

De volledig door VDL te ontwikkelen voertuigen gaan op de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte, de grootste AGV-terminal ter wereld, geheel autonoom én hybride-elektrisch 24 uur per dag twee containers vervoeren tussen de kade en de containeropslag. Deze AGV’s zijn geluidsarm en verbruiken ruim de helft minder brandstof dan de voertuigen die ze gaan vervangen.

De modulaire opbouw van de voertuigen maakt het mogelijk om technieken tussen alle VDL-voertuigen uit te wisselen, zodat innovaties – bijvoorbeeld een volledige elektrische aandrijflijn – eenvoudig te integreren zijn.

Eén van de AGV’s van VDL die
momenteel bij ECT wordt ingezet. (Foto: VDL Groep)

Navigatiesysteem

Eén van de grote innovatiestappen die bij de nieuwe AGV’s zal worden doorgevoerd, is de integratie van VDL’s eigen navigatiesysteem. Dit systeem is gebaseerd op een vergelijkbaar systeem dat ook door grote autofabrikanten wordt ingezet. Dit navigatieplatform zorgt voor een efficiëntere containeroverslag: doordat AGV’s met elkaar kunnen communiceren, kunnen er – door dichter op elkaar te rijden en kortere wachttijden tussen ritten – meer containers per AGV worden vervoerd. Een ander voordeel van de AGV’s is dat de voertuigen, in tegenstelling tot andere containerhandlingvoertuigen, analoog aan een regulier wegvoertuig zijn ontworpen. Dat maakt het mogelijk dat voor de doorontwikkeling van de AGV’s de marktontwikkelingen in de automotive kunnen worden gevolgd.

De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

1 dag ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

1 dag ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

1 dag ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

1 dag ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago