Prijsconcurrentie tijdens recessie geen oplossing binnen mkb-metaal

Dit is de voornaamste boodschap van ondernemers tijdens een door de Metaalunie georganiseerd ‘ronde tafel gesprek’ met als uitgangspunt de resultaten van het onderzoek ‘Klant- en conjunctuurafhankelijkheid in het mkb-metaal’, dat in opdracht van Rabobank en Koninklijke Metaalunie door EIM is uitgevoerd.

Eigen onderscheidend vermogen

Uit het gesprek tussen de vijf ondernemers kwam naar voren dat innovatie en de breedte zoeken tijdens economische teruggang van levensbelang zijn. ‘Het slechts naar één klant kijken is korte termijn politiek. Je moet met iets speciaals komen, waardoor je van meer toegevoegde waarde kunt zijn voor je klant’, zegt Joran van Bussel van Adruu bv. De bedrijven zetten vooral in op meerdere klanten (en op meerdere markten). Belangrijker is dat uitgegaan wordt van het eigen onderscheidend vermogen, de eigen -vaak innovatieve-  kracht. En met één nuance: ‘Het is te makkelijk te zeggen dat een capaciteitsleverancier niet kan overleven. Er zijn ook bedrijven die goed presteren door o.a. het leveren van goed werk en het daadwerkelijk nakomen van afspraken. Het is goed als ondernemer tijdig te proberen te focussen en je af te vragen: waar sta ik, en waar wil ik naar toe met mijn bedrijf.’

De vijf ondernemers zijn allemaal van mening dat als de afhankelijkheid tussen leverancier en afnemer wederzijds is, er eigenlijk niet zo veel aan de hand is. ‘De klant komt langs bij ons’, beaamt ook René Spoelder van Tribelt bv en De Spiraal bv. ‘Een opdrachtgever zo vroeg mogelijk laten aanschuiven, zorgt voor een beter geïntegreerd eindproduct.’

Prijsconcurrentie geen oplossing

Op de vraag of prijsconcurrentie tijdens een recessie een oplossing is om de ‘economische winter’ door te komen, luidde het antwoord eensluidend nee. Al voegde Joran van Bussel daar wel aan toe dat prijs wel degelijk een aspect kan zijn. ‘Of je wel of niet wilt concurreren op prijs ligt ook aan de markt waarin je opereert. Soms ga je weleens scherper mee met de prijs. Maar in feite moet een klant ook bij ons passen, ik ben op zoek naar ‘goede’ klanten, waarmee we samen sterk staan in de toekomst. Laat een ander de verliezen maar nemen.’ ‘En soms moet je afscheid nemen van een klant waar je niet aan mag verdienen’, voegde Paul Kokke van Berko Kompressoren bv daar aan toe.

Het onderzoek ‘Klant- en conjunctuurafhankelijkheid in mkb-metaal’ staat als pdf in Vraag en Aanbod bibliotheek. zie www.vraagenaanbod.nl.

De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

2 dagen ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

2 dagen ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

2 dagen ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

2 dagen ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

3 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

3 dagen ago