Nieuwe zijladers van Baumann voor grote stukken buiten

Rijden op het buitenterrein vereist behalve draagkracht ook motorkracht en dus zijn de meeste zijladers voorzien van een diesel- of LPG-motor (al zijn ze er ook in E-uitvoering). Baumann ontwikkelde een compleet nieuwe generatie van deze stoere knapen.

Uitstraling

De fabrikant van zijladers Baumann – importeur is Alpas Hendrion in Alkmaar – vernieuwde haar bestaande aanbod aan tweeweg diesel- en LPG-zijladers. De vernieuwingen betreffen in belangrijke mate de ‘onderhuidse’ techniek én geven de machines een compleet nieuwe uitstraling. Want zo is de cabine volledig vernieuwd met alle aanbod aan ergonomie op een zeer hoog niveau. De cabine kreeg bijvoorbeeld standaard warmtewerend veiligheidsglas, verwarming en een ruitenwisser. De werkplek van de bestuurder kreeg een nieuwe comfortabele stoel, een zeer goed verstelbare stuurkolom en joystickbediening van de mast.

‘Buitenom’ zijn ook vernieuwingen doorgevoerd. Bijvoorbeeld een compleet nieuw chassis. En door toepassing van betere isolatie is de geluidsproductie van de machine afgenomen. Daarnaast is het werken ààn de machine (door monteurs en service verlenende chauffeurs) verbeterd. De nieuwe versie zijladers is leverbaar met hefvermogens van 4 tot en met 18 ton. Voor de serie tot en met 12 ton is bij alle uitvoeringen dezelfde vooras gebruikt. Dat maakt met name de lichtere machines enigszins bovengedimensioneerd maar daardoor nogal goed berekend voor de taak.

Maatwerk standaard

‘Van onze fabrikant Baumann is bekend dat men graag maatwerk maakt voor afnemers van de twee- en vierweg zijladers’, weet Nico Koning van Alpas Hendrion in Alkmaar. ‘De speciale technische verzoeken zullen vrijwel altijd met maatwerk worden beantwoord en waar mogelijk ook worden doorgevoerd op naderhand standaard te leveren machines’, weet hij. Zo ontstonden in de loop der tijd de 2 tot 45 ton zijladers met elektrische of verbrandingsmotor. Ook werd het werken in nauwe gangpaden in stellingmagazijnen mogelijk (juist vanwege de twee- of vierweg besturingsmogelijkheid) en het gebruik op grof buitenterrein.

Koning wijst er op dat de hele Baumann elektrische zijladerrange is uitgevoerd met moderne stuurcomputers en stuurcontrole over elk individueel wiel. ‘Gemakkelijk te selecteren stuureigenschappen krijg je door het gebruik van een Joystick of Pushbutton en die zijn bijvoorbeeld standaard op een vierweg zijlader aanwezig’, legt hij uit.

Voor het buitenwerk ontwikkelde Baumann een solide chassis uit één stuk. Voor binnen- en buitenwerk past de fabriek haar unieke hydraulische ophangsysteem toe met mast- en platformneiging. ‘Behalve de vorkenversteller is het allemaal standaard uitrusting’, besluit Koning.

De nieuwe buitenzijladers van Baumann.

De redactie

Recent Posts

Vision, Robotics & Motion zet in op combinatie van digitalisering en automatisering

Op de vakbeurs Vision, Robotics & Motion krijgen professionals een compleet overzicht van de nieuwste ontwikkelingen om…

3 uur ago

Aanzienlijke energiebesparing op bedrijventerreinen mogelijk

Bedrijven op bedrijventerreinen in ons land kunnen aanzienlijk besparen op energie en daarmee ook hun…

6 uur ago

Maandelijkse kunststofprijzen op vraagenaanbod.nl

Trouwe lezers was het waarschijnlijk al opgevallen. Sinds december ontbraken de kunststofprijzen op onze website.…

8 uur ago

Max van Haastrecht benoemd tot directeur van KSB Nederland

Na meer dan veertig werkjaren bij KSB gaat directeur Nico Gitz met pensioen. Zijn opvolger…

8 uur ago

Handelsmissies vergroten kansen voor deelnemers

Handelsmissies vergroten de kans van deelnemende bedrijven om te gaan handelen met of investeren in…

1 dag ago

Uitbreiding voor platform OrderOn.com

Online platform OrderOn.com breidt uit. Zusterbedrijven VDL HMI en VDL Industrial Modules sluiten zich aan…

1 dag ago