Metrotunnel onder het IJ nadert voltooiing met afzinken tunnelelementen

De werkzaamheden worden uitgevoerd onder regie van Strukton Immersion Projects.

Het betonnen tunnelelement is 138 meter lang, 12 meter breed, 8 meter hoog en weegt 12.500 ton. ‘De Jumbo van Mammoet en vier sleepboten waren nodig om deze drijvende kolos veilig van de Suezhaven naar het Amsterdamse IJ te brengen’, vertelt Strukton projectleider Peter van Westendorp. ‘Zij hebben het tunneldeel zoveel als mogelijk in de gewenste positie gebracht. Daarna is het lieren gestart om zo het element met speciale zware kabels tussen de damwanden te trekken.’

Profielen aansluiten

Nadat de afzinkcommandant aangeeft dat de juiste positie is bereikt, worden de drie waterbassins, die in het tunneldeel zijn geïnstalleerd, gevuld. ‘Door het gewicht zinkt het tunnelelement’, legt Van Westendorp uit. ‘Om het afzinken te kunnen controleren, hebben we de bokken Amsterdam en Phoenix ingezet. Wanneer de tanks vol genoeg zijn, dan verplaatsen de bokken het tunnelelement steeds een stukje naar voren en naar beneden. Dit gebeurt met steeds kleinere stapjes totdat de profielen aan de beide uiteinden van het tunnelelement en het landhoofd tegen elkaar aan liggen op de bodem van het IJ. De komende twee weken wordt op dezelfde manier steeds een element toegevoegd totdat de tunnel compleet en waterdicht is.’

Oplevering 2017

De Noord/Zuidlijn die Amsterdam-Noord met de Zuidas zal verbinden, zou volgens de oorspronkelijke plannen in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar op zijn vroegst 2017 en worden de kosten geraamd op ruim 3,1 miljard euro.

Evert Bruinekool

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

2 dagen ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

2 dagen ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

2 dagen ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

2 dagen ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

3 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

3 dagen ago