Actueel

Maar 1 op 5 consumenten kent Nederlandse metaaltechnologiesector

Om het belang van de metaaltechnologiesector te benadrukken lanceert Koninklijke Metaalunie de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’. Uit recent onderzoek door onderzoeksbureau DVJ Insights blijkt namelijk dat slechts achttien procent van de consumenten bekend is met de Nederlandse metaaltechnologiesector.

Tags:
Foto: Koninklijke Metaalunie

Opmerkelijk volgens Koninklijke Metaalunie, want achter deze sector schuilt een wereld van bedrijven die met vernieuwing en vakmanschap ons leven dagelijks vergemakkelijken, verbeteren en veiliger maken. Denk bijvoorbeeld aan imposante metalen trappen en verfijnde onderdelen in apparaten. Van fietsenstallingen tot protheses, van computers tot auto’s en landbouwmachines; metaaltechnologie maakt je wereld.

‘Metaaltechnologie is meer dan een sector: het is een krachtige motor van innovatie, werkgelegenheid en talentontwikkeling in ons land. Alle mooie bedrijven die samen onze sector vormen, verdienen daarom te worden gezien zoals ze werkelijk zijn: een essentieel onderdeel van onze samenleving’, stelt Mark Helder, voorzitter van Metaalunie. ‘Deze bedrijven zijn onmisbaar voor onder andere logistiek, zorg en gezonde voeding. Of het nu gaat om de productie van onderdelen voor de gezondheidszorg of het creëren van innovatieve materialen, zoals chips in telefoons; wij zijn trots op wat we doen. Het is belangrijk dat bedrijven in de sector erkenning krijgen voor hun bijdrage aan maatschappelijke ontwikkelingen. De sector speelt namelijk een cruciale rol bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie, de verduurzaming en de vergrijzing. Dankzij innovatieve technologieën dragen deze bedrijven bij aan welvaart en economische groei. Maar om die bijdrage mogelijk te blijven maken hebben we voortdurend nieuwe vakmensen nodig. Ook daar is meer zichtbaarheid en waardering voor nodig. Niet alleen van de maatschappij, maar ook van de overheid.’

Een innovatieve sector met impact

De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ is een initiatief van Koninklijke Metaalunie, de branchevereniging voor mkb-maakbedrijven in de metaaltechnologiesector. Met 38.000 bedrijven en 200.000 werknemers behaalt de metaaltechnologiesector een jaaromzet van 44,5 miljard euro.

Iedereen die mee wil doen om de metaaltechnologiesector meer bekendheid te geven, kan gebruikmaken van de hashtag #metaaltechnologiemaaktjewereld. Ook kunnen de speciaal voor de campagne gemaakte communicatiemiddelen worden gebruikt door bedrijven uit de sector. Meer informatie over de campagne is te vinden op de campagnewebsite metaaltechnologie.nl.

Tags:
De redactie

Recent Posts

Vision, Robotics & Motion zet in op combinatie van digitalisering en automatisering

Op de vakbeurs Vision, Robotics & Motion krijgen professionals een compleet overzicht van de nieuwste ontwikkelingen om…

45 minuten ago

Aanzienlijke energiebesparing op bedrijventerreinen mogelijk

Bedrijven op bedrijventerreinen in ons land kunnen aanzienlijk besparen op energie en daarmee ook hun…

5 uur ago

Maandelijkse kunststofprijzen op vraagenaanbod.nl

Trouwe lezers was het waarschijnlijk al opgevallen. Sinds december ontbraken de kunststofprijzen op onze website.…

6 uur ago

Max van Haastrecht benoemd tot directeur van KSB Nederland

Na meer dan veertig werkjaren bij KSB gaat directeur Nico Gitz met pensioen. Zijn opvolger…

6 uur ago

Handelsmissies vergroten kansen voor deelnemers

Handelsmissies vergroten de kans van deelnemende bedrijven om te gaan handelen met of investeren in…

24 uur ago

Uitbreiding voor platform OrderOn.com

Online platform OrderOn.com breidt uit. Zusterbedrijven VDL HMI en VDL Industrial Modules sluiten zich aan…

1 dag ago