Actueel

Lightyear breidt uit met een nieuwe locatie in Venray voor de productie van zonnedaken

Lightyear, de Nederlandse pionier op het gebied van zonneauto’s, heeft een productielocatie gevonden om zijn zonneceltechnologie en zonnedaken te industrialiseren. Vanaf 1 augustus neemt Lightyear zijn intrek in het gebouw van Inalfa Roof Systems in het Limburgse Venray. Dit wordt een extra productiefaciliteit, aangezien het hoofdkantoor van het bedrijf in Helmond, Brabant, Nederland blijft.

Foto: Lightyear.

Lightyear’s gepatenteerde technologie van zonnedaken is gecertificeerd volgens automobielnormen en is speciaal ontwikkeld voor serieproductie. De beslissing om zonnedaken in eigen beheer te produceren is onderdeel van een strategisch en onderscheidend onderdeel van het bedrijfsmodel en een belangrijk onderdeel van de octrooiportefeuille. Lightyear heeft ook unieke kennis vergaard over het specifieke productieproces. Het product voldoet aan strenge validatie-eisen (waaronder succesvol doorlopen crash-, hitte- en vibratietests) en is klaar voor industrialisatie en opschaling.

Panoramadaken

Inalfa Roof Systems is ‘s werelds op één na grootste leverancier van schuif- en panoramadaken voor de automarkt. Het bedrijf heeft onlangs besloten zijn productie naar Polen te verplaatsen, waardoor kantoor- en productieruimte vrijkomt. Deze ruimte zal gedeeltelijk worden overgenomen door Lightyear.

‘We zijn erg blij met deze productielocatie, in het gebouw van Inalfa Roof Systems, omdat er een schat aan testapparatuur beschikbaar is’, zegt Hans Heijmans, COO bij Lightyear. ‘Inalfa beschikt over hooggekwalificeerd automotive personeel, met jarenlange kennis van en ervaring met supply chains. Bovendien kan Lightyear verder samenwerken met bedrijven, scholen en universiteiten in de regio.’

Zonne-energie

Lightyear heeft de missie om schone mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen, overal, en bereidt zich voor op de industrialisatie en productie van Lightyear One. Dit elektrische voertuig op zonne-energie zal een enorme kans bieden om de mobiliteit te veranderen, omdat het maandenlang kan rijden zonder op te laden. Het eerste model zal in de zomer van 2022 in productie gaan als een exclusieve serie.

De redactie

View Comments

  • Voorlopig lijkt het op pre prototyping, en vooral in de goedkope omgeving van Hogeschool en Universiteit. Dat de productie van Inalfa naar Polen is gegaan zegt veel. Nou maar hopen dat die geen Fiat-ervaring opdoen daar. Maar dat is van horen zeggen. Ik wens ze veel succes.

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

2 dagen ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

2 dagen ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

2 dagen ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

2 dagen ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

3 dagen ago