Langste liggers ooit voor nieuwe brug Zuidhorn

De nieuwe brug is om meerdere redenen nodig en wordt gecombineerd met het omleggen van de N355. Deze provinciale weg scheidt nu nog Zuidhorn van het tweelingdorp Noordhorn en doorkruist tevens een woonwijk van Zuidhorn. Daarnaast veroorzaakt het regelmatig openen van de bestaande hefbrug over het Van Starkenborghkanaal opstoppingen. Bovendien wil de Provincie Groningen de doorvaart van grotere containerschepen mogelijk maken; het kanaal tussen Lemmer en Delfzijl is immers een van de belangrijkste vaarroutes van Nederland.

15 Megaliggers

Daarom komt er in de nieuwe N355, die onder Noordhorn en door de polder zal lopen, voor de kruising over het Van Starkenborghkanaal een hoge, lange, vaste brug. Het nieuwe kunstwerk met 2 x 2 rijstroken krijgt een doorvaarthoogte van 9,10 meter en een doorvaartbreedte van 54 meter. Om dat mogelijk te maken heeft hoofdaannemer GMB Civiel bv Haitsma Beton opdracht gegeven voor het leveren en monteren van 15 HKP-liggers, 69 PA-platen en randelementen voor de uit drie velden op te bouwen brug. Vanzelfsprekend wordt de brug gefundeerd op heipalen van Haitsma Beton.

Grenzen opzoeken

Om de grote overspanning van het hoofdveld te realiseren zal Haitsma Beton de langste prefab betonnen liggers (68 meter lang), en tevens de zwaarste liggers (240 ton) die het bedrijf ooit heeft geleverd, produceren. “Daarvoor zoeken wij de grenzen op, zowel qua engineering (Cat. 4b, red.) als productie”, zegt accountmanager Karel Bus. “Het worden – voor zover bekend – de langste liggers ter wereld.”

Om te zorgen dat de aanbruggen dezelfde hoogte (aanzicht) krijgen als de hoofdconstructie, zonder deze te overdimensioneren, worden de kokerliggers voor deze twee velden verder uiteen gelegd en onderling gekoppeld met een druklaag. Dat levert tevens een besparing van enkele liggers op. Verder worden de randliggers afgeschuind.

Succesvol ontkisten

De productie is onlangs gestart en is in volle gang. Het ontkisten van de eerste liggers is met succes verlopen. Haitsma Beton zal alle elementen over water transporteren en begint in juni 2014 met de montage.

Haitsma Beton 

De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

1 dag ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

1 dag ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

1 dag ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

1 dag ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago