Gerrit Damsteegt van het gelijknamige bedrijf uit Meerkerk bevestigt dit, Damsteegt leverde en plaatste de kunststofbrug . ‘Wij hebben nu drie jaar ervaring met complete kunstofbruggen uit glasvezel’. Vóór de plaatsing is er nog een belastingstest gedaan met 33 ton gewicht. De burg zelf weegt slechts zes ton. De brug mocht 36 mm doorbuigen, doch hij boog maar 16 mm door. Hieruit blijkt dat gewone glasvezel bij uitstek geschikt is voor fietsvoetgangersbruggen. ‘De brug heeft een levensduur van minimaal 100 jaar. In die zelfde tijd zijn er van hout vijf bruggen nodig en van staal meer dan twee. Dit maakt de kostprijs van vijftig procent duurder tegenover een stalenbrug meer dan goed’, stelt Damsteegt.
Damsteegt licht de prijsverschillen nader toe: ‘In vergelijking tot een houtenbrug is de kunststofbrug honderd procent duurder in aanschafwaarde. Een houtenbrug heeft een levensduur van ongeveer 20 jaar. Een stalenbrug kan 40 jaar mee, maar staal is door verzinken en coaten vijftig procent duurder dan een houtenbrug. Voor kleine bruggen loont het dus om kunststof te nemen’. Voor grote verkeersbruggen echter gaan andere belastingsfactoren een rol spelen, waardoor een grotere brug verhoudingsgewijs veel duurder wordt. Door ontwikkeling van nieuwe technieken en materialen kan het bouwen van deze grote kunststofbruggen in de nabije toekomst ook interessant worden.
Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…
Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…
Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…
Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…
Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…
‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…