Innovatiekrediet voor verwijderen coatinglagen vliegtuigen met robotlaser

Economische Zaken heeft maandag 15 december de start aangekondigd van dit project dat met het toegekende innovatiekrediet in combinatie met privé-investeringen de ontwikkelingskosten van circa 9 miljoen euro zal gaan financieren. Na de start van de volledige ontwikkeling zou het eerste systeem in 2016 voor de markt beschikbaar komen.

Arbeidsbesparing 80 procent

De introductie van LCR zal leiden tot een arbeidskostenbesparing van ongeveer 80 procent. Daarbij zal het gewoonlijk tot tenminste twee volledige dagen besparing in bewerkingstijd opleveren voor een breedrompvliegtuig. Hierdoor hoeven deze vliegtuigen minder lang aan de grond te blijven en zijn ze dus vaker inzetbaar. Over de gehele linie betekent dit een besparing op de kosten van eigenaarschap. Als chemicaliën en handmatig schuren niet meer nodig zijn, kan LCR een aanzienlijke besparing opleveren voor wat betreft milieuafval, terwijl de arbeidsomstandigheden voor de werknemers verbeteren. Als zodanig draagt LCR bij aan een hogere standaard van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.

Nu nog met afbijtmiddelen

Momenteel verwijderen onderhoudsdepots en gespecialiseerde verfspuiterijen verf en coating van vliegtuigen en helikopters met behulp van bijvoorbeeld chemische afbijtmiddelen, schuurmaterialen of kunststof straalmiddelen. Deze methoden hebben met elkaar gemeen dat ze duur en tijdrovend zijn en grote hoeveelheden gevaarlijk afval en uitstoot produceren. Composietstructuren in nieuwe vliegtuigontwerpen maken dat chemische middelen niet meer gebruikt kunnen worden en het toepassen van complexe primers en verfcoatingsystemen vereisen nauwkeurigere en gecontroleerde methoden waarmee het mogelijk is selectief verflagen te verwijderen, zonder daarbij de onderliggende lagen te beschadigen.

Robotlaser

De Laser Coating removal Robot (LCR) is een ultramoderne, duurzame, hoogwaardige verf-verwijderings-oplossing voor alle mogelijke commerciële en militaire vliegtuigen en helikopters. LCR is verreweg de meest superieure oplossing voor de huidige en toekomstige (geplande) methoden voor het ‘strippen/ontlakken’ van commerciële en militaire vliegtuigen / helikopters. LCR is de eerste ter wereld die een dergelijke robot ontwikkelt en realiseert met vergelijkbare prestaties en economische voordelen.
De LCR maakt gebruik van een schaalbare 12-35 kW CO2-laser die alle verfkleuren kan verwerken. De laser ´brandt´ de verf van het oppervlak af; de verfresten worden onmiddellijk van het oppervlak gezogen en gefilterd. Het systeem heeft een ingebouwd gesloten kleurherkennings- en besturingssysteem, waarmee het mogelijk is zowel oppervlakken van metaal als composiet heel nauwkeurig en daar waar noodzakelijk ´selectief´ te strippen.
De laser is op een robotarm met mobiel platform gemonteerd en wordt bestuurd door special hiervoor ontwikkelde software. De LCR-computer waarin deze software is geladen is in staat een geometrische robotbaananalyse van het vliegtuig uit te voeren. Hiermee kan de LCR de driedimensionale contouren van het vliegtuig in een optimale baan volgen. Voor de veiligheid is er een voorwaartse scanner op de robot geplaatst om de geometrie van het vliegtuig realtime te controleren.

Vliegtuigen

Het systeem is beschikbaar voor vier verschillende formaten; het kleinste formaat voor kleine vliegtuigen zoals gevechtsvliegtuigen en helikopters, het grootste voor de A380. Het systeem werkt volledig autonoom en wordt vanachter de glazen scheidingswand van de controlekamer bestuurd door één enkele operator. De CO2-laser is ondanks zijn hoge temperatuur in staat de verf van het vliegtuig te branden zonder daarbij het oppervlak van metaal of composiet te beschadigen en voldoet volledig aan de SAE MA4872A-standaard voor het thermisch strippen van verf, zoals de eerste testen al in 2012 hebben bewezen en voldoet daarbij aan alle veiligheidseisen voor arbeid en vliegtuigen.

LCR Systems


Ondertekening van contract voor het innovatiekrediet voor het Laser Coating removal Robot project (LCR), vanaf links: Marc Hendrikse, NTS Groups, Ger van der Endt, Trumpf Nederland, Walt Downing Jr., Southwest Research Institute en Paul van IJsselstein, LCR Systems.  (Foto: Fotografie Nick Franken voor Rewin West-Brabant)

De redactie

Recent Posts

KVK Innovatie Top 100 open voor aanmeldingen

KVK roept alle innovatieve mkb-ondernemers in Nederland op zich aan te melden voor de KVK…

4 uur ago

Krimp in machine-export

Het volume (werkdaggecorrigeerd) van de goederenexport was in maart 5,9 procent kleiner dan in maart…

4 uur ago

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

4 dagen ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

4 dagen ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

4 dagen ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

4 dagen ago