Actueel

Harde klappen voor automotive, machinebouw beperkt schade technologiesector

De industrie werd door verstoringen in de toeleveringsketen al vroeg geraakt door de coronacrisis. Vraaguitval zorgde daarna voor nog meer uitdagingen. Dit heeft zich door de nog gevulde orderportefeuilles in de loop van het voorjaar vertaald in lagere productie. Voor heel 2020 wordt een productieafname van 5,5 procent verwacht.

Dat meldt ING. In de technologische industrie  neemt de productie met zeven procent af, hoewel de prestaties sterk uiteen lopen. De hightechindustrie (elektrotechnische industrie en machinebouw) groeit nog licht, maar de automotive industrie is hard geraakt door corona, net als de toeleveranciers. Ook zakte de buitenlandse vraag sterk in. Het verdere herstel van de markt voor halfgeleiders beperkt daarbij de schade. 

Foto: ING

Buffer kleiner geworden

Bestaande orderportefeuilles vormden in de technologische industrie, buiten de automotive sector, een buffer. Die orderportefeuilles zijn (in maanden werk) in de meeste subsectoren de afgelopen tijd teruggelopen. Zo nam de portefeuille in de metaalbewerking bij een lager productieniveau af van 2,7 maanden eind 2019 naar 2,4 in juli 2020. Het oordeel van de technologische industrie over de orderpositie is in lijn met de afname van de orderportefeuilles verder verslechterd en is inmiddels sterk negatief. Lichtpuntje is dat de meeste subsectoren in juli positiever zijn dan in juni. 

Foto: ING

Chipmachines draaien goed

De ontwikkeling van de productie binnen de technologische industrie liet al voor de coronacrisis een daling zien. Die krimp is sterker geworden vanaf april, toen vooral de automotive forse klappen kreeg. VDL Nedcar, Scania en DAF Trucks hielden de poorten gesloten vanwege het coronavirus en een gebrek aan cruciale onderdelen. De productie is inmiddels weer opgestart, maar op een lager pitje, waardoor het tweede kwartaal een krimp van vijftig procent laat zien. In de metaalsector en de rubber- en kunststof industrie is de afname veel kleiner, maar loopt wel in de dubbele cijfers. De high-tech industrie weet vooral dankzij de machinebouw de schade te beperken. De prestaties van eindmarkten zijn hierbij wel doorslaggevend. Zo wisten ASML en ASMI meer chipmachines te leveren, maar werd chipmaker NXP geraakt door de opgedroogde vraag vanuit de auto-industrie.

Foto: ING
De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

2 dagen ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

2 dagen ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

2 dagen ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

2 dagen ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago