Volgens EVO en TLN doen gemeenten er bijvoorbeeld goed aan een aparte straat voor laden en lossen in te richten parallel aan de winkelstraat.
Veel gemeenten besteden bij de ontwikkeling of herinrichting van stedelijke gebieden nu nog weinig aandacht aan de bevoorradingssituatie. Hierdoor ontstaan vaak onhandige, inefficiënte en soms zelfs gevaarlijke situaties. Door projectontwikkelaars van te voren op de hoogte te stellen van belangrijke bevoorradingseisen in een nieuwe winkelgebied of bedrijventerrein, kunnen gemeenten voorkomen dat er later problemen ontstaan.
Daarnaast is een goede planologische inpassing van het distributieverkeer een belangrijke voorwaarde voor een goed winkelklimaat. Als een gemeente in het planologisch concept geen rekening heeft gehouden met een efficiënte wijze van bevoorraden, wordt achteraf vaak gegrepen naar suboptimale maatregelen, zoals lengte- en gewichtsbeperkingen.
Deze maatregelen dwingen vervoerders veel meer voertuigen in te zetten dan noodzakelijk. Dit verhoogt de uitstoot van schadelijke stoffen, vermindert de verkeersveiligheid en leidt bovendien tot economische inefficiëntie. TNO heeft eerder berekend dat venstertijden voor bedrijven een extra kostenpost betekenen van 425 miljoen euro per jaar.
Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…
Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…
Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…
Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…
Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…
‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…