De lassers van DCN Diving uit Bergen op Zoom behoorden tot de absolute publiekstrekkers op de Schweissen & Schneiden vakbeurs die vorige week plaatsvond in Essen. Zij hielden er een demonstratie onderwaterlassen. Door de opmars van onder andere offshore windenergie groeit de markt van onderwaterlassen sterk. DCN Diving onderzoekt manieren om MIG en TIG lassen onder water mogelijk te maken.
Arjan Bol van DCN Diving kijkt tevreden terug op de lasbeurs Schweissen & Schneiden die vorige week plaatsvond in Essen. Het bedrijf uit Bergen op Zoom verzorgde tijdens de beurs een doorlopende demonstratie onderwaterlassen. ‘Wij hadden constant veel aanloop van mensen.’
Beursorganisator Oliver Kuhrt van Schweissen & Schneiden noemde tijdens zijn openingstoespraak de demonstratie onderwaterlassen als ‘een van de bezienswaardigheden van de lasbeurs in Essen.’ De CEO van de Essen Messe constateert dat onderwaterlassen sterk in ontwikkeling is door de groei van offshore windmolenparken en winning van grondstoffen op zee. Daarnaast draagt de spectaculaire lasactiviteit bij aan het imago van de sector, waar de zoektocht naar arbeiders erg moeilijk verloopt.
DCN Diving startte als een duikbedrijf en breidde haar onderwateractiviteiten gaandeweg uit. Inmiddels is het een gerenommeerd lasbedrijf in de olie- en gasindustrie op zee. ‘Wij zijn bouwvakkers onder water, zo noem ik het altijd’, vertelt Arjan Bol, directeur van het Duitse filiaal van DCN Diving, op de beursstand.
Terwijl de lasshow in de container tegenover hun beursstand veel publiek trekt, sprong op de stand een maquette van een industrieel bouwwerk in het oog. ‘Dat is een habitat waarmee we droog kunnen lassen onder water’, vertelt Bol, wijzende op de gele constructie die het logo van DCN draagt.
DCN Diving haalde in september vorig jaar de landelijke media naar aanleiding van de gesaboteerde Nord Stream-gasleiding. Het Brabantse bedrijf zou tot de drie spelers in de wereld behoren met de expertise om dergelijke lekken te repareren. Eigenaar Wim Vriens legde destijds uit dat een eventuele reparatie van de gasleiding met dezelfde ‘habitat’ mogelijk was. ‘We plaatsen een droge ruimte, een soort box, over de leidingen heen. Duikers kunnen vervolgens in de zee afdalen naar tachtig meter en in een droge ruimte lassen. Vergelijk de techniek met een leeg glas dat je op zijn kop houdt en onder water brengt, dan blijft er lucht onder zitten.’
DCN Diving heeft dagelijks zo’n 250 werknemers op verschillende plaatsen in de wereld aan de slag. Behalve in de olie- en gasindustrie (off shore) is het bedrijf ook actief in de in shore industrie, zoals bijvoorbeeld bruggen- en tunnelbouwers. Het lassen onder water in een habitat wordt ook wel hyperbaar lassen genoemd.
Alhoewel sommige experts het onderwaterlassen spectaculair, maar statisch noemen, speelt er volgens Bol wel degelijk veel in de sector. ‘Electrodenlassen is het standaardproces in het onderwaterlassen, maar wij onderzoeken momenteel mogelijkheden om ook TIG en MIG toe te passen. TIG gaat in principe, maar bij MIG halen we onder druk niet de gewenste resultaten.’
Het onderzoek geschiedt in het onderzoekscentrum van DCN Diving in Bergen op Zoom. ‘We beschikken in onze hal over meerdere decompressieruimtes waar we de druk kunnen regelen en het klimaat in de habitat kunnen nabootsen en zo kunnen oefenen met hyperbaar lassen’, vertelt Bol’ die op termijn ook in het onderwaterlaswerk in de habitat vergaande robotisering verwacht.
Bol voorziet een toekomst waarbij er alleen nog maar robot gelast wordt in de habitat.
Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…
De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…
Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…
Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…
De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…
De Duitse autobouwer Volkswagen overweegt ingrijpende maatregelen om zijn financiële situatie te verbeteren. De ondernemingsraad…