Categories: Actueel

Cummins gaat 3D-printen met nieuwe H2 Binderjet-technologie van HP

GE Additive heeft de binder jetting machine eind 2017 aangekondigd onder de werknaam H1. Deze werd toen gepresenteerd als alternatief voor het traditionele gieten van grotere onderdelen. De machine waarin Cummins nu investeert, is nog steeds een bètamachine. De naam is veranderd in H2, de technologie is gelijk gebleven. De producent van dieselmotoren, hybride en elektrische platformen voor energieopwekking en aanverwante producten, laat de nieuwe 3D-printer voorlopig in het GE Additive lab in Cincinnati staan. Twee teams van Cummins gaan hier samen met de specialisten van GE Additive aan de slag met het printen van grote metalen componenten.

Ambitieuze plannen

Cummins heeft ambitieuze plannen met 3D-metaalprinten. Het beschikt al over in totaliteit vier poederbed laser machines, waarvan er twee geleverd zijn door Concept Laser, de Duitse AM-dochter van GE Additive. Deze machines zijn bedoeld voor de productie van kleinere onderdelen. Recent is de serieproductie van een low volume product, een steun, gestart. De uitbreiding met de binder jetting machine biedt de kans om ook grotere onderdelen te gaan 3D-printen. Binder jetting betekent dat een printkop over het poederbed beweegt en waar poeders met elkaar verbonden moeten worden, het systeem een vloeibare agent injecteert die als bindmiddel fungeert. De op deze wijze laag voor laag opgebouwde werkstukken moeten daarna nog gesinterd worden om het bindmiddel uit te branden en de vereiste materiaaldichtheid te krijgen. ‘Deze technologie heeft de potentie om onze klanten met een snellere, goedkopere productiemethode te bedienen. Een techniek die uiteindelijk minder energie vergt. Dat betekent dat we onze impact op het milieu kunnen terugbrengen’, zegt Tim Millwood, vice president global manufacturing bij Cummins Inc.

Begin 2021 serieproductie

Het Amerikaanse concern, met 62.600 medewerkers actief in 190 landen, viert dit jaar het eeuwfeest. Precies honderd jaar geleden werd Cummins opgericht. De komende jaren wil Cummins 3D-metaalprinten stap voor stap gaan inzetten voor serieproductie. Zodra de testen met de nieuwe machine bij GE Additive zijn afgerond, wordt de binder jetting machine ingezet in een pilot productielijn. Begin 2021 verwacht Cummins dat de complete industriële productielijn met de binder jetting machine operationeel zal zijn. Dan kan het middelgrote en grote complexe onderdelen 3D-printen. Het productietempo zal dan veel hoger liggen dan bij de huidige generatie poederbed laser metaalprinters. De binder jetting machines printen 60 tot 100 keer sneller dan laserprinters, afhankelijk van de complexiteit van de onderdelen. Ook de kosten liggen lager.

Franc Coenen

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

2 dagen ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

2 dagen ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

2 dagen ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

2 dagen ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

3 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

3 dagen ago