Om het belang van internationaal ondernemen meer onder de aandacht te brengen, zijn de MKB-Nederland en VNO-NCW met FME en evofenedex de campagne #NLhandelt gestart. De Nederlandse handels- en exportpositie staat onder druk door corona en toenemende kritiek op handelsverdragen. Daarom moet er een publiek-private strategie komen voor internationaal opererende Nederlandse bedrijven.
MKB-Nederland en VNO-NCW hebben dit in een brief aan de Tweede Kamer gestuurd, die binnenkort de begroting van de minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking behandelt.
Export is goed voor een derde van het bruto binnenlands product en daarmee de werkgelegenheid. ‘De coronacrisis raakt ons als handelsland extra hard. Daarom is het belangrijk om de handel zo goed mogelijk te laten doorstromen. Dus is er extra aandacht nodig voor het vrije verkeer van goederen en diensten binnen de Europese interne markt, en voor een betere digitale informatievoorziening.’ De opkomst van machtsblokken als China en de aanhoudende onrust rond de Brexit laten volgens de ondernemersorganisaties zien dat meer internationale samenwerking cruciaal is.
Om Nederlandse ondernemers in staat te stellen om hun kansen te pakken in het buitenland, is er een ‘whole of government approach’ nodig, aldus MKB-Nederland en VNO-NCW. ‘De komst van Invest Internationaal is hiervoor een goede eerste stap.’
Het beloven twee fraaie en interessante beursdagen te gaan worden. Maakindustrie Expo in Hardenberg. Met…
Hitma Groep heeft KS Perslucht uit Haarlem overgenomen. De transactie werd onlangs afgerond, maar is…
Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…
De eerste genomineerde bedrijven voor de OOM Award 2024 zijn bekend: Holland-Utrecht (Montfoort), Nijborg Staal…
Evenementenhal Hardenberg transformeert in een dynamische hub voor innovatie en technologie tijdens de Maakindustrie Expo…
De PMI-gegevens voor april toonden voor het eerst in twintig maanden een verbetering van de…