Categories: Actueel

Zwols machinebouwbedrijf TME helpt The Ocean Cleanup

De Interceptor is al sinds 2015 in ontwikkeling. The Ocean Cleanup werkte hiervoor samen met het Zwolse werktuigbouwkundig machinebouwbedrijf TME. In de papieren uitgave van Vraag en Aanbod in week 45 is meer te lezen over hun onderdeel hierin.

The Ocean Cleanup wil met de Interceptor de duizend meest vervuilende rivieren, die verantwoordelijk zijn voor ongeveer tachtig procent van de plasticvervuiling in de oceaan, voor het einde van 2025 aanpakken. The Interceptor is een aanvulling op de oorspronkelijke missie van de organisatie om de wereldzeeën van plastic te ontdoen. 

‘Om de oceanen echt van plastic te ontdoen, moeten we zowel de erfenis opruimen als de kraan sluiten, zodat er niet nog meer plastic de oceanen kan bereiken. Door onze zeereinigingstechnologie te combineren met de Interceptor, bestaan de oplossingen nu om beide zijden van de vergelijking aan te pakken’, aldus Boyan Slat, oprichter en CEO van The Ocean Cleanup.


De Interceptor aan het werk in Maleisië. (Foto: TME)

Meer dan 50.000 kg per dag

De Interceptor is de eerste schaalbare oplossing voor het onderscheppen van plastic vervuiling van rivieren en kan wereldwijd worden ingezet. Het kan 50.000 kg van afval per dag halen, oplopend tot 100.000 kg per dag in optimale omstandigheden.

Tot op heden zijn er vier Interceptors gebouwd; twee systemen zijn al operationeel in Jakarta (Indonesië) en Klang (Maleisië). Een derde systeem zal in Vietnam worden geïnstalleerd in Can Tho in de Mekong Delta (Vietnam), terwijl het vierde systeem bestemd is om te worden ingezet in Santo Domingo (Dominicaanse Republiek). Naast deze locaties wil Thailand een Interceptor in zetten bij Bangkok, en verdere overeenkomsten naderen hun voltooiing, waaronder een in LA Country (VS), om de schaalvergroting een nieuwe impuls te geven.

24/7

De Interceptor is milieuvriendelijk en werkt voor honderd procent op zonne-energie, lithium-ionbatterijen aan boord maken het mogelijk om dag en nacht zonder geluidsoverlast of uitlaatgassen te werken. Het systeem is verankerd aan de rivierbedding om de natuurlijke stroming van de rivier te gebruiken om het plastic op te vangen en is ontworpen voor een 24/7 autonome werking. De drijvende barrière die wordt gebruikt om het afval in het systeem te geleiden beslaat slechts een deel van de rivier; het zal niet interfereren met andere schepen en zal niet schadelijk zijn voor de veiligheid van andere schepen, noch de verplaatsing van wilde dieren belemmeren – essentiële vereisten bij het werken in grote rivieren. Een op het internet aangesloten boordcomputer bewaakt de prestaties van het systeem, het energieverbruik en de staat van de onderdelen.

In onderstaande video wordt de werking van de Interceptor uitgelegd. Op de website van TME zijn nog meer foto’s en video’s te vinden.

De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

1 dag ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

1 dag ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

1 dag ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

1 dag ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago