Actueel

Vliegende waterstofboot ondergaat doop in Zevenhuizen

Het TU Delft Hydro Motion Team onthult op maandag 23 mei een zelfgemaakte vliegende waterstofboot in Zevenhuizen. Met deze boot, die door ruim 25 studenten werd gebouwd, wil het team deze zomer deelnemen aan het wereldkampioenschap in Monaco.

TU Delft Hydro Motion Team maakte vliegende waterstofboot

De door het TU Delft Hydro Motion Team gemaakte vliegende waterstofboot zal gedoopt worden door  Raoul Boucke, Tweede Kamerlid namens D66 en tijdens zijn carrière steeds actief bezig met klimaat en energiepolitiek. Het studententeam van TU Delft Hydro Motion Team is enkele jaren geleden gestart met de bouw van een waterstofboot.

Het resultaat is een zeewaardige boot, compleet uitgerust met een waterstofsysteem en sterke draagvleugels onder de boot. Bij een snelheid van 45 kilometer per uur zorgen de draagvleugels ervoor dat de boot, een monohull van ruim 1000 kilogram, boven het water vliegt. Dit principe is vergelijkbaar met dat van een vliegtuig. Wanneer de rompen van de boot boven het water vliegen, ondervinden ze drastisch minder weerstand dan in het water. Op deze manier gebruikt de boot erg weinig energie.

50 kilometer per uur

De boot wordt bestuurd door drie piloten en haalt snelheden tot wel 50 kilometer per uur. In de boot van de studenten wordt waterstofgas onder hoge druk bewaard in een tank aan boord. De brandstofcel brengt deze waterstof samen met zuurstof uit de lucht en genereert zo elektriciteit. Hiermee wordt de motor aangedreven en vaart de boot.

Van 4 tot 9 juli zal het studententeam strijden voor de wereldtitel in Monaco. De studenten doen mee aan de Open Sea Class van de Monaco Energy Boat Challenge. Ze gaan voor de overwinning van de lange afstandsrace met de innovatieve boot.

Potentieel van waterstof

Hiermee willen ze de potentie van waterstof aangedreven boten demonstreren. Eerder maakte het team van TU Delft zonneboten. Na 15 jaar werd in 2020 een grote stap gezet met de overgang naar waterstof. Met de hulp van alumni en partnerbedrijven gingen de studenten de nieuwe uitdaging aan. Ze schakelden over van het opwekken van groene energie naar de opslag ervan. Het aan boord kunnen opslaan van groene energie is een essentiële stap om de scheepvaart te vergroenen. Zeker bij grotere schepen en lange afstanden is er behoefte aan een medium dat in weinig volume veel groene energie kan opslaan. Waterstof zou hiervoor een goede optie zijn.

De redactie

Recent Posts

VADO breidt uit met dubbele overname

VADO heeft haar portfolio van technologiebedrijven de afgelopen periode uitgebreid met twee nieuwe ondernemingen: Dutch…

3 dagen ago

Tweede generatie AGV’s moet inspelen op actuele uitdagingen

Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd…

4 dagen ago

Mogelijke uitbreiding ASML in Eindhoven

ASML, fabrikant van chipmachines, gaat mogelijk uitbreiden op de Brainport Industries Campus (BIC) Noord in…

6 dagen ago

Verdeeld beeld wereldwijde staalproductie

De wereldwijde staalproductie liet in maart een daling zien van 4,3 procent ten opzichte van…

6 dagen ago

Column Joachim Driessen: Onderhandelen

Ja, onderhandelen doen we elke dag of we nou willen of niet. Soms is het…

6 dagen ago

MBO Raad treedt toe tot Kenniscoalitie

De MBO Raad, de brancheorganisatie van scholen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie, is…

6 dagen ago