Categories: Actueel

Siemens automatiseert voertuigfabriek Volkswagen

Siemens  levert al langer producten en systemen voor de twee productielijnen en helpt bij de ontwikkeling van een automatiseringsnorm voor de veelzijdige massaproductie van verschillende modellen. ‘We willen het automatiseringsniveau in onze productieprocessen verhogen en tegelijk de complexiteit verminderen’, zegt Thomas Zembok, verantwoordelijk voor fabrieksautomatisering en digitale productie bij Volkswagen AG .

Volkswagen verwacht tegen 2025 tot anderhalf miljoen elektrische wagens per jaar te bouwen. Om dit niveau van massaproductie mogelijk te maken, zal de fabriek in Zwickau zich tegen het einde van 2020 volledig toespitsen op e-mobiliteit en uitgebreid worden gedigitaliseerd. De elektrische auto is gebaseerd op het MEB-platform (Modular Electric-Drive Matrix) en bevat een batterij en twee assen, waarvan er één of beide elektrisch worden aangedreven afhankelijk van het design.

   

VASS-norm

De productievestigingen voor de modellen met MEB-platform zijn gebaseerd op de 6e generatie van de VASS-norm (Volkswagen Audi Seat Skoda). De VASS-norm omvat automatiseringsoplossingen voor hardware, software en visualisatie, evenals materiaal voor toepassingstraining en bijscholing.‘Met de VASS-norm bieden we een bouwsteensysteem voor een stabiele productie en vereenvoudigen we de massaproductie van verschillende modellen op dezelfde lijn. Tegelijk creëren we een coherente basis om de productieprocessen verder te digitaliseren’, aldus Zembok.

   

Serieproductie
De eerste van twee lijnen voor carrosserieproductie en eindassemblage werd al geïmplementeerd en de serieproductie is opgestart. De tweede lijn wordt momenteel uitgebouwd en zal in de herfst van 2020 operationeel worden. De Siemens-technologie wordt voor beide lijnen gebruikt en omvat het TIA-portaal (Totally Integrated Automation), Simatic controllers, HMI-panelen (Human Machine Interface) en industriële pc’s. Hierdoor is er een toename van de automatisering van 17 naar 28 procent in de eindassemblage en van 85 naar 89 procent in de carrosserieproductie.

Ook in de logistiek wordt verder geautomatiseerd, bijvoorbeeld door gebruik te maken van geautomatiseerde geleide voertuigen (AGV’s). Vanaf 2021 zullen in Zwickau zes modellen worden gebouwd op basis van het MEB-platform voor drie merken van de groep. De eerste elektrische wagen van deze nieuwe generatie die sinds november van de band rolt, is de Volkswagen ID.3.

De redactie

Recent Posts

AI binnen de maakindustrie, wat is er mogelijk?

Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…

1 dag ago

Kasteel Metaal best presterende bedrijf in metaalbewerking

Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…

1 dag ago

DeSpray tekent miljoenencontract met het Australische ARRG Waste

Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…

1 dag ago

Reactie Koninklijke Metaalunie op Hoofdlijnenakkoord

Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…

1 dag ago

Veiling waardevolle houtbewerkingsmachines – BE/NL

Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…

2 dagen ago

VNO-NCW: ‘Hoofdlijnenakkoord heeft terecht aandacht voor ondernemerschap en verdienvermogen’

‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…

2 dagen ago