Categories: ActueelSpecialist

Praktische handleiding SEO voor ondernemers: wat is het en hoe doe ik dat? [gratis download]

Onderstaand een korte samenvatting, de hele handleiding is gratis te downloaden op de website van Acsense.

Juiste antwoord op de vraag

Mijn eerste tip is om je niets aan te trekken van zoekmachines. Dat klinkt misschien raar, maar het is wel de belangrijkste tip op het gebied van Search Engine Optimization (SEO). Schrijf je een tekst voor een bepaalde pagina op je website, probeer je dan te verplaatsen in je doelgroep (de lezer), wat verwacht je doelgroep te vinden qua informatie op deze specifieke pagina? Vrijwel iedere potentiële klant of bezoeker komt binnen op je website met een specifieke vraag, hoe kan je deze vraag verwerken op de pagina? Maar nog belangrijker, hoe kan je een goed antwoord geven op deze vraag? Als je exact biedt wat de bezoeker zoekt (geef je het juiste antwoord op de vraag), dan is de kans op een conversie vele malen groter. Probeer de tekst dus echt te schrijven voor de lezer (je doelgroep), controleer achteraf of de zoekwoorddichtheid juist is en of alle elementen zijn verwerkt voor een SEO-vriendelijke tekst.

De voorbereiding

Ga je een websitetekst schrijven, bereid je dan eerst goed voor. Bepaal je zoekwoorden en bedenk welk verhaal je wil vertellen of op welke vragen je antwoord wil geven. Je zal merken dat als je dit eerst voor je zelf duidelijk hebt, het schrijven van een websitetekst een stuk makkelijker gaat.

De regels

Naast de praktische tips hierboven (die in het stappenplan nog uitgebreider besproken worden), moet de websitetekst aan een aantal punten voldoen waarvan wij zeker weten dat ze momenteel door zoekmachines zoals die van Google, worden meegenomen in de positiebepaling van een website. In onderstaand overzicht vind je een aantal punten waar je op moet letten en waar een goede SEO-vriendelijke websitetekst aan moet voldoen. Controleer altijd na het plaatsen van de websitetekst of onderstaande elementen aanwezig en goed geplaatst zijn.

  • Gebruik minimaal 300 woorden (inclusief de kopteksten)
  • Zorg voor een zoekwoord dichtheid van tussen de 2 tot 3 procent (inclusief de kopteksten)
  • Probeer de tekst op te bouwen in drie alinea’s van +/- 100 woorden
  • Gebruik het focus zoekwoord in de H1 (koptekst) van je pagina
  • Gebruik het focus zoekwoord in een tussenkop van de pagina, bijvoorbeeld H2
  • Zorg dat je pagina maximaal 1x een H1 koptekst bevat
  • Zorg dat je pagina maximaal 1x een H2 koptekst bevat
  • Zorg dat je pagina minimaal  1x een H3 koptekst bevat
  • Dat een H1, H2 en H3 koptekst in logische volgorde staan (begin met 1, dan 2 etc.)

Download de SEO-handleiding hier

De redactie

Recent Posts

Digitale boost voor bedrijven in de maakindustrie

Het nieuwe, onlangs gestarte, ‘kleinprojectenfonds’ INDUSTR_I4.0 versnelt de digitale transitie binnen de maakindustrie in het…

38 minuten ago

FME: ‘Technologisch leiderschap en concurrentiekracht Europees centraal stellen’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

57 minuten ago

Stakingen Metaal&Techniek gaan door

De vakbonden startten op 22 april met een week vol stakingen in zes provincies, naar…

2 uur ago

Blog Rolf Elling: Het blijft boeiend

Het beloven twee fraaie en interessante beursdagen te gaan worden. Maakindustrie Expo in Hardenberg. Met…

4 uur ago

Hitma Groep acquireert KS Perslucht

Hitma Groep heeft KS Perslucht uit Haarlem overgenomen. De transactie werd onlangs afgerond, maar is…

4 uur ago

Subsidie voor verminderen CO2-uitstoot Nederlandse industrie

Een vernieuwde subsidie voor onderzoek naar de haalbaarheid van innovaties die de CO2-uitstoot in de…

4 dagen ago