Categories: Actueel

Niron Staal werkt mee aan drijvend getijdenplatform

Een van de partijen is Niron Staal. Damen introduceerde het bedrijf bij partner Bluewater. ‘Dat was een uitstekend initiatief’, stelt Allard van Hoeken, hoofd nieuwe energie van Bluewater. ‘Niron levert niet alleen een prima product, maar denkt ook actief mee en vooruit. En dat is van groot belang om dit tot een succes te maken.’

Het is de eerste keer dat een drijvend platform wordt gebruikt voor de productie van getijdenstroom en de levering van deze energie aan het Nederlandse elektriciteitsnet. ‘Groot voordeel van dit drijvende platform is dat de bouw, het vervoer, de installatie en het onderhoud eenvoudiger, sneller en dus ook goedkoper is dan vele andere vormen van energieopwekking’, stelt Van Hoeken. ‘Soms is innovatief werken een kwestie van zo eenvoudig mogelijk denken. En dat is wat wij hier hebben gedaan. In feite gaat het om drie container secties, een veertigvoets midsdeel en twee twintigvoeters als voor- en achterkant, en de turbine die er onder wordt gemonteerd.’

37 ton staal

Voor de constructie heeft Niron Staal gebruik gemaakt van S355J2. ‘Het is een hoogwaardig constructiestaal dat wordt toegepast om sterker én lichter te construeren’, vertelt general manager Harco Groen. ‘In dit eerste platform is circa 37 ton verwerkt. Het staal hiervoor hebben wij uit de Europese markt betrokken.’ Voor Groen en zijn team is het project een prima mogelijkheid om te laten zien waartoe het bedrijf in staat is. ‘Onze expertise is speciale constructies waaraan doorgaans hoge eisen worden gesteld. Voordeel is dat wij alle mechanische bewerkingen in huis hebben. Alles wat nodig is voor de productie en de assemblage van deze installatie kan hier op onze locatie gebeuren, ook de montage van de flens en de contramontage in de container zelf, als alles goed werkt wordt de Blue Tec in containers geladen en definitief bij het Marsdiep gemonteerd.’ De containervorm maakt vervoer heel eenvoudig en dat is voor de toekomstplannen van groot belang. ‘Het doel is natuurlijk deze vorm van energieopwekking daadwerkelijk op de markt te brengen zodat het ook op andere plekken ter wereld kan worden gebruikt’, legt Van Hoeken uit. ‘Denk aan bijvoorbeeld eilanden in Indonesië waar nu nog gebruik wordt gemaakt van dieselgeneratoren. De productie gebeurt bijvoorbeeld in Nederland, waarna de assemblage lokaal kan worden verzorgd. Heel simpel gezegd is het een kwestie van turbine eronder, installeren en draaien. Deze installatie in het Marsdiep is de eerste maar wat ons betreft zeker niet de laatste. Bij de keuze van de partners hebben wij laten meewegen of zij ook in de toekomst mee kunnen groeien om zo een wereldwijde verkoop mogelijk te maken. Dit partnerschap is daartoe zeker in staat.’

In bedrijf

Het platform wordt 9 april in Den Helder officieel gedoopt en direct daarna voor de kust van Texel geïnstalleerd. Eenmaal in bedrijf zal het stroom leveren aan het NIOZ.

i www.nironstaal.nl en www.bluewater.com

 

Evert Bruinekool

Recent Posts

VADO breidt uit met dubbele overname

VADO heeft haar portfolio van technologiebedrijven de afgelopen periode uitgebreid met twee nieuwe ondernemingen: Dutch…

3 dagen ago

Tweede generatie AGV’s moet inspelen op actuele uitdagingen

Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd…

4 dagen ago

Mogelijke uitbreiding ASML in Eindhoven

ASML, fabrikant van chipmachines, gaat mogelijk uitbreiden op de Brainport Industries Campus (BIC) Noord in…

6 dagen ago

Verdeeld beeld wereldwijde staalproductie

De wereldwijde staalproductie liet in maart een daling zien van 4,3 procent ten opzichte van…

6 dagen ago

Column Joachim Driessen: Onderhandelen

Ja, onderhandelen doen we elke dag of we nou willen of niet. Soms is het…

6 dagen ago

MBO Raad treedt toe tot Kenniscoalitie

De MBO Raad, de brancheorganisatie van scholen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie, is…

6 dagen ago