zoeken

 

 
 


minimaliseer deze extra opties
 
 

CO2-regels grootste bedreiging voor autoproductie


Parijs (FR), 21 augustus 2019
Niet de Brexit, niet Trumps handelsoorlog maar de CO2-voorschriften zijn de grootste bedreiging voor de Europese autofabrikanten en zijn toeleveranciers. Industrieel, financieel en commercieel moeten ze een antwoord vinden om niet in zwaar weer terecht te komen.

Dat stelt de researchafdeling van Euler Hermes in een recent verschenen onderzoeksrapport . Op eigen kracht zal het de auto-industrie niet lukken om te voldoen aan de verdere aanscherping van de Europese CO2-regels. Bovenop de reductie van -20 procent voor de komende twee jaar besloot de EU dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's in 2025 nog eens met 15 procent lager moet zijn en in 2030 met -37,5 procent.

 

Volgens het onderzoeksrapport stijgen alleen al dit jaar de productiekosten met zo'n zeven procent. De recent aangekondigde fusiegesprekken tussen Fiat/Chrysler en Renault moeten volgens Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting bij Euler Hermes Nederland gezien worden als poging om tot kostenefficiency te komen met het oog op de miljarden-investeringen die op korte termijn nodig zijn.

‘Als we kijken naar de CO2-doelstelling voor 2021 kunnen we stellen dat nog geen enkele fabrikant die op de Europese markt actief is hieraan voldoet. Op basis van de cijfers van 2018 zou het totale bedrag aan boetes kunnen oplopen tot dertig miljard euro. Bedenk daarbij dat de winst van de autoverkopen in Europa neerkomt op zo'n tachtig miljard euro. Dat betekent dus dat de boetes de winst bijna halveren', zo zegt Geeroms.

 

Het onderzoek laat zien dat de auto-industrie voor een grote commerciële uitdaging staat: een volledige doorberekening van de extra productiekosten aan de klant leidt tot een forse daling van de autoverkoop van -9 procent eind dit jaar en ook nog eens -18 procent tot 2025.

Innovatiekracht

Hoe hoog de lat ook ligt voor de auto-industrie, Geeroms vindt dat de autofabrikanten zelf tot een oplossing moeten komen. ‘Het klimaatvraagstuk dwingt producenten hun vernieuwingskracht te tonen. Daarmee bewijzen ze hun bestaansrecht voor de toekomst.' Geeroms: ‘De EU veroorzaakt slechts negen procent van de wereldwijde CO2-emissie veroorzaakt. China heeft meer uitstoot dan VS en EU samen. Ik pleit daarom voor de geharmoniseerde aanpak waarbij de grootste vervuiler het meeste betaalt.'

CO2-regels grootste bedreiging voor autoproductie'
Niet de Brexit, niet Trumps handelsoorlog maar de CO2-voorschriften zijn de grootste bedreiging voor de Europese autofabrikanten en zijn toeleveranciers.
1/1
 
 
       
 

Reacties (1)

jef van ierland

Vaak wordt het CO2 gehalte uitgedrukt in ppm. Ca. 400 ppm wat vaak geinterpreteerd wordt als 40% (parts per mille), maar het is per million zodat het CO2 percentage 0,04% bedraagt. Bij 30% krijgt men ademhalingsproblemen/ voor fotosynthese mag het veel hoger zijn.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 
 

Nieuws

 
 
 

Interesse in elektrotechniek?

Aanmelden nieuwsbriefMeld u dan aan voor de gratis nieuwsbrief!

En ontvang wekelijks het laatste vraag en aanbod nieuws in uw mailbox

 
 

Adverteren?

Breng uw product en/of dienst onder de aandacht op vraagenaanbod.nl of in de krant!

kijk hier voor meer informatie

 
 

Focus op bedrijven

meer...
Links Rechts