Nog los van het elektrisch rijden, zijn er twee zaken die een stempel op de huidige automobielindustrie drukken. Er komen steeds méér modellen en deze volgen elkaar sneller op. Tegelijk zoeken de fabrikanten naar middelen om de productie zo lean als mogelijk te maken. Filip Dehing, business unit manager RapidFit+ bij Materialise, zette tijdens Materialise World Summit onlangs uiteen hoe 3D-printen hierin een rol speelt. Niet de onderdelen worden geprint, wel opspanmiddelen voor de prototype ontwikkeling. ‘De auto-industrie moet sneller nieuwe modellen op de markt brengen en wil goedkoper zijn.’ Daarnaast 3D-print Materialise veel hulpmiddelen voor de assemblage-afdelingen.
Lees verder: ‘We maken wijzigingen snel en goedkoop realiseerbaar’
Tijdens de Maakindustrie Expo in Hardenberg was er ook aandacht voor AI. Voor de een…
Aeternus heeft een top 25 gemaakt met de best presterende metaalbewerkende bedrijven. Aan de top is…
Het in Nederland gevestigde DeSpray Environmental tekende op de IFAT-beurs in München een langetermijncontract van…
Het Hoofdlijnenakkoord is gepresenteerd. Koninklijke Metaalunie is blij dat er duidelijkheid is. De nadruk op…
Industrieel veilinghuis Surplex veilt momenteel een 30-tal waardevolle houtbewerkingsmachines. De veiling bevat items van SCM,…
‘Het Hoofdlijnenakkoord van de vier partijen heeft gerichte aandacht voor de reële zorgen van burgers…