Categories: Actueel

In België gemaakte 8.400 ton zware boogbrug naar de A1 gereden

De brug heeft een overspanning van 255 meter en is 17 meter breed. Hij weegt circa 8.400 ton. Het is in Europa één van de grootste bruggen, zo niet de grootste boogbrug, vermeldt Victor Buyck op zijn website. In de avond en nacht van 6 op 7 mei kwam de spoorbrug langzaam in beweging. Met behulp van de speciale voertuigen van het Belgische Sarens, Self Propelled Modular Trailers (SPMT’s), rijdt de brug van de bouwplaats naar zijn bestemming. Het is een rit van ongeveer vierhonderd meter, schuin over de A1 naar de tijdelijke steunpunten.

De brug is nog niet klaar. De komende maanden wordt hij afgebouwd; er wordt onder andere beton gestort en dan zal de brug uiteindelijk 15.500 ton wegen. Als hij op de bouwplaats was afgebouwd, zou de brug te zwaar zijn geweest om nog te kunnen vervoeren. Voor het verrijden van de brug is de A1 ter voorbereiding onderhanden genomen. Het verkeer ondervond veel hinder van deze operatie. De A1 was tijdens het verplaatsen van de brug in beide richtingen afgesloten. Het treinverkeer langs de brug reed gewoon door. In de afgelopen weken werd het asfalt versterkt. De rijloper moest verstevigd worden om de wieldruk aan te kunnen. Anders zou de brug tijdens het verrijden kunnen wegzakken en uit balans raken. Eind augustus wordt de oude spoorbrug verwijderd en de nieuwe brug op het spoor aangesloten. Hiervoor komen de SPMT’s weer in actie. Trein- en wegverkeer worden gedurende een paar dagen omgeleid om deze operatie veilig uit te voeren.


Het Belgische bedrijf Victor Buyck voert het constructieproject uit in onderaanneming voor de SAAone bouwcombinatie, bestaande uit Hochtief Solutions AG, Boskalis BV, KWS Infra BV en Van Hattum en Blankevoort BV. Victor Buyck startte in januari 2014 met het leveren en monteren van een stalen dubbelspoor boogbrug op locatie Muiderberg. De stalen brugdelen werden in Eeklo en Wondelgem in België vervaardigd.

Evert Bruinekool

Recent Posts

Plaatbewerker lanceert eigen magazine

WBM Staalservice heeft een magazine uitgebracht: Leer! Het magazine geeft een beeld van wat WBM…

2 uur ago

Column Joachim Driessen: Politieke rampspoed

De kabinetsformatie is al een tijdje onderweg, maar de poging een rechts kabinet te vormen,…

3 uur ago

VNO-NCW: ‘We moeten nu de maakindustrie vergroenen’

‘We moeten nu de keuze maken de maakindustrie te vergroenen. Dat betekent: volle bak op…

4 uur ago

Digitale boost voor bedrijven in de maakindustrie

Het nieuwe, onlangs gestarte, ‘kleinprojectenfonds’ INDUSTR_I4.0 versnelt de digitale transitie binnen de maakindustrie in het…

5 uur ago

FME: ‘Technologisch leiderschap en concurrentiekracht Europees centraal stellen’

FME en Orgalim (de Europese koepel van de technologische industrie) pleiten voor het centraal stellen…

6 uur ago

Stakingen Metaal&Techniek gaan door

De vakbonden startten op 22 april met een week vol stakingen in zes provincies, naar…

7 uur ago