Categories: Actueel

Hoe herken je de signalen van een faillissement bij een klant?

Daarbij is het vooral belangrijk om waakzaam te zijn als ondernemer. De Kamer van Koophandel en Graydon geven meerdere signalen die aangeven dat een klant mogelijk financiële problemen heeft.

1. Hoog personeelsverloop
Personeel weet vaak meer van de financiële situatie van een bedrijf af dan de werkgever denkt. Wanneer er een groot personeelsverloop is, met name onder het hoger management, is dit reden tot zorgen. Zij zien carrièrekansen verdwijnen en zoeken hun heil elders.

2. Onregelmatige bestellingen
Een bedrijf zal over het algemeen proberen zijn inkoopbeleid te stroomlijnen. Wanneer een klant ineens veel minder inkooptkan dit een teken aan de wand zijn dat het financieel niet goed gaat. Het kan ook andersom: sommige klanten gaan juist veel meer inkopen, omdat zij weten dat zij over een tijdje nergens meer terecht kunnen.

3. Onregelmatige betalingen
Een van de duidelijkste tekenen. Wanneer een bedrijf in financiële moeilijkheden zit zal het betalingen zo lang mogelijk proberen uit te stellen, waarbij de belangrijkste leveranciers vaak nog wel bovenaan de lijst staan. Onderneem zo snel mogelijk actie, trek aan de bel en blijf achter de klant aanzitten. Bedrijven die niets van zich laten horen zullen onderaan de lijst met betalingen terecht komen.

4. Vluchtgedrag

Is een klant met geen mogelijkheid meer te bereiken? Grote kans dat een faillissement op handen is. Vaak gaan ondernemers vluchtgedrag vertonen, schuldeisers ontlopen is gemakkelijker dan vechten voor het voortbestaan van het bedrijf.

5. Slechte cijfers
Het is altijd verstandig om decijfers van een mogelijke klant (indien mogelijk) eerst door te lichten. Er zijn een paar indicatoren die de alarmbellen doen rinkelen:

  • Twee opvolgende jaren een negatieve rentabiliteit (winstgevendheid)
  • Een liquiditeitsratio onder de 0,5
  • Een solvabiliteit (schuldgraadratio) van meer dan honderd procent
  • Een eigen vermogen van minder dan vijftig procent van het kapitaal
Heb je zelf tips voor andere ondernemers of wil je ervaringen delen? Mail dan naar redactie@vraagenaanbod.nl  

Wat kun je zelf doen?

Als ondernemer is het zaak om waakzaam te zijn wanneer je in zee gaat met nieuwe klanten, maar ook bij bestaande klanten. Enkele zaken waar je zelf op kunt letten:
 

  • Controleer de kredietwaardigheid van je klant
  • Zorg goed voor een goed debiteurenbeheer
  • Wees alert op betalingstermijnen
  • Ga tijdig over op een incassotraject
  • Ga geen langdurende overeenkomsten aan
  • Eis contante (vooruit)betaling
  • Overweeg factoring/debiteurenfinanciering

Een actueel overzicht van relevante faillissementen voor de maakindustrie is te vinden op Vraag en Aanbod.
De redactie

Recent Posts

VADO breidt uit met dubbele overname

VADO heeft haar portfolio van technologiebedrijven de afgelopen periode uitgebreid met twee nieuwe ondernemingen: Dutch…

3 dagen ago

Tweede generatie AGV’s moet inspelen op actuele uitdagingen

Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd…

3 dagen ago

Mogelijke uitbreiding ASML in Eindhoven

ASML, fabrikant van chipmachines, gaat mogelijk uitbreiden op de Brainport Industries Campus (BIC) Noord in…

5 dagen ago

Verdeeld beeld wereldwijde staalproductie

De wereldwijde staalproductie liet in maart een daling zien van 4,3 procent ten opzichte van…

6 dagen ago

Column Joachim Driessen: Onderhandelen

Ja, onderhandelen doen we elke dag of we nou willen of niet. Soms is het…

6 dagen ago

MBO Raad treedt toe tot Kenniscoalitie

De MBO Raad, de brancheorganisatie van scholen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie, is…

6 dagen ago