Actueel

ABN AMRO: Zachte Brexit kost NL 4,5 miljard en bijna 18 duizend banen

De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk gaan naar verwachting met een vrijhandelsverdrag uit elkaar. Maar zelfs zo’n ‘zachte’ Brexit kost de Nederlandse economie volgens ABN AMRO ruim 4,5 miljard euro – ofwel 0,7 procent van het bbp (vanuit de productie) – en meer dan 17.000 banen ten opzichte van vorig jaar.

Deze economische schade komt voort uit de extra handelsbelemmeringen die bij een Brexit zullen gelden – zoals grenscontroles, files bij de douane en extra administratie – wat de komende jaren zijn weerslag kan hebben op de vraag. Bij het doemscenario van een ‘harde Brexit’ is de schade veel groter, mede door invoertarieven: ruim 17,5 miljard euro en het verlies van bijna 70.000 banen. Nederlandse bedrijven in verschillende sectoren hebben dus veel te winnen bij een succesvolle uitkomst van de Brexit-onderhandelingen.

Indirecte schade

De schade is zo omvangrijk, omdat het Verenigd Koninkrijk één van de belangrijkste handelspartners van Nederland is. Zo worden exporteurs van machines, chemische producten en voeding rechtstreeks getroffen, omdat zij veel zaken doen met Britse afnemers. Bovendien zijn veel bedrijven sterk verweven met sectoren in binnen- en buitenland en worden zij hierdoor óók indirect geraakt. Dat geldt zelfs voor het overgrote deel (55 procent) van de schade (2,5 miljard euro bij een zachte Brexit).

Als de vraag in het Verenigd Koninkrijk naar auto’s en machines uit Duitsland door extra handelsbelemmeringen terugvalt, hebben Duitse producenten minder onderdelen nodig en worden ook Nederlandse toeleveranciers geraakt. Datzelfde geldt voor agrarische toeleveranciers van voedingsmiddelenproducenten die door de Brexit minder naar het Verenigd Koninkrijk kunnen exporteren. Ook in de dienstensector is sprake van indirecte schade, omdat de handel in diensten vaak vervlochten is met die van producten. Voorbeelden hiervan zijn accounting, boekhoudingen en juridische diensten. Daardoor staan ook in de zakelijke dienstverlening mogelijk duizenden banen op de tocht.

De redactie

Recent Posts

VADO breidt uit met dubbele overname

VADO heeft haar portfolio van technologiebedrijven de afgelopen periode uitgebreid met twee nieuwe ondernemingen: Dutch…

3 dagen ago

Tweede generatie AGV’s moet inspelen op actuele uitdagingen

Siemens Nederland en VDL Automated Vehicles lanceren dit najaar de tweede generatie van hun geautomatiseerd…

4 dagen ago

Mogelijke uitbreiding ASML in Eindhoven

ASML, fabrikant van chipmachines, gaat mogelijk uitbreiden op de Brainport Industries Campus (BIC) Noord in…

6 dagen ago

Verdeeld beeld wereldwijde staalproductie

De wereldwijde staalproductie liet in maart een daling zien van 4,3 procent ten opzichte van…

6 dagen ago

Column Joachim Driessen: Onderhandelen

Ja, onderhandelen doen we elke dag of we nou willen of niet. Soms is het…

6 dagen ago

MBO Raad treedt toe tot Kenniscoalitie

De MBO Raad, de brancheorganisatie van scholen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie, is…

6 dagen ago