Categories: Actueel

3 voordelen van koppeling webshop en voorraadsysteem

Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem biedt uitkomst omdat – in tegenstelling tot handmatige processen – er altijd een overzicht van de in- en uitstroom van goederen voorhanden is. Een organisatie kan zo direct reageren wanneer de verkoop stijgt of daalt. De koppeling brengt ook een financieel voordeel; de in- en uitstroom van goederen is ook boekhoudkundig automatisch bijgewerkt. Dat is ideaal voor de voorraadwaardering en btw-aangifte.

Deze voordelen hebben positieve effecten op de klantervaring. Er zijn echter nog meer manieren hoe een organisatie doormiddel van een koppeling de klant tevreden houdt. Ik geef enkele voorbeelden:

1. Groter aanbod
De kern van de vraag is: hoe breng je opslagkosten omlaag terwijl je wel een groter assortiment aanbiedt? Dat kan via ‘dropshipment’: je biedt producten aan via je webshop en geeft ze het label ‘op voorraad’, terwijl de producten in werkelijkheid niet fysiek in het magazijn liggen. Als deze producten worden besteld, geef je de order door aan een andere leverancier, waardoor je je klanten altijd kunt bedienen.

2. Duidelijke levertijd
Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem maakt het mogelijk om nauwkeurig de levertijd van het product op de website te vermelden in plaats van het voorraadniveau. Dat is handig als je het product niet op voorraad hebt en ook geen snelle levertijd via dropshipment kan bieden. Door informatie te geven over de levertijd is de kans kleiner dat klanten naar de concurrent lopen dan wanneer je meldt dat een product niet op voorraad is.

3. Samenwerking met bekende platformen
Wanneer het voorraadbeheer perfect is geregeld, is het ook mogelijk om producten aan te bieden op bekende platformen als bol.com, Zalando, Amazon of Alibaba. De kosten voor de aanwezigheid op deze platformen liggen weliswaar hoger, maar deze online reuzen leveren wel hun eigen marketinginspanningen om klanten te trekken. Daar kun je als bedrijf van profiteren door klanten de mogelijkheid te bieden door te klikken naar je eigen site. Bovendien verhoogt aanwezigheid op die platformen je bereik.

We kunnen stellen dat automatisch voorraadbeheer niet alleen zorgt voor minder administratieve lasten. Er is een nog ander belangrijk wapen: de extra mogelijkheid om klanten aan te trekken én te behouden.

Auteur: Bram Streefkerk, Principal Product Marketing bij Exact

De redactie

Recent Posts

Ontdek de mogelijkheden van generatieve AI voor de maakindustrie

In een wereld waarin alles voortdurend verandert, is het van belang om overzicht te houden.…

22 uur ago

Opnieuw 24-uurs stakingen Metaal & Techniek (kleinmetaal)

De stakingen in de Metaal en Techniek sector, ook wel bekend als de kleinmetaal, gaan…

24 uur ago

Cao-akkoord bereikt voor Metalektro (grootmetaal)

FME en de vakbonden hebben een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de Metalektro-sector.…

1 dag ago

Column Edse Dantuma: Industriële tij begint te keren, maar verschillen blijven groot

Het geduld van industriële ondernemers is de afgelopen periode flink op de proef gesteld. Een…

1 dag ago

Ongelijk speelveld voor Nederlandse industrie door hoge industriekosten

Uit nieuw onderzoek in opdracht van de Rijksoverheid blijkt nu onomstotelijk dat de kosten van elektriciteit voor…

1 dag ago

Nationaal Versterkingsplan voor aantrekken microchip-talent

Hans de Jong, voormalig president van Philips Nederland, gaat aan de slag als speciaal gezant…

2 dagen ago