Dat meldt BN De Stem.
Polytec Plastics is toeleverancier van de automotive-industrie en maakt onderdelen voor onder andere BMW, Audi en Porsche. Daarnaast levert het onderdelen voor de vrachtwagens van DAF en Scania. Het bedrijf werd in 2014 overgenomen door de Polytec Group uit Oostenrijk . Destijds was het nog verliesgevend, na een reorganisatie werd er een kleine winst geboekt.
Over de jaren daalde het aantal kleinere klanten echter sterk en werd het bedrijf steeds afhankelijker van DAF. De vrachtwagenfabrikant genereerde ongeveer de helft van de omzet, maar heeft nu dus aangegeven geen vervolgorders meer te plaatsen.
FNV-vakbondsbestuurder Nanny Nuijten geeft aan dat veel werknemers afwisten van het risico dat DAF zou wegvallen als opdrachtgever. ‘Er werken ontzettend veel mensen uit de directe omgeving. Die wisten al wel langer van het risico dat DAF zich als opdrachtgever zou terugtrekken. Vorige week hoorden ze dat dit inderdaad gebeurt en dat de fabriek dicht moet’, vertelt Nuijten aan BN De Stem.
Ze gaat in februari in gesprek met de lokale directie van Polytec Plastics over een sociaal plan.
‘Wij zetten ons in voor een nette financiële schadevergoeding, plus het verder scholen van medewerkers zolang de fabriek nog draait om lopende orders af te werken. De grootste groep neemt in de zomer afscheid, de rest in fases. Eind 2020 is het dus echt klaar.’
Polytec Group kocht gelijktijdig met Polytec Plastics ook Voestalpine Plastics in Bergen op Zoom. Nuijten geeft aan dat zij geen gevaar lopen.
Uit nieuw onderzoek in opdracht van de Rijksoverheid blijkt nu onomstotelijk dat de kosten van elektriciteit voor…
Hans de Jong, voormalig president van Philips Nederland, gaat aan de slag als speciaal gezant…
Technologische innovatie, duurzaamheid en circulariteit in de branche van oppervlaktetechnieken zijn en blijven belangrijk. Ondanks…
De duur van EMO Hannover 2025, de beurs voor productietechnologie, wordt ingekort van zes naar…
In april 2024 kwamen nieuwe loonafspraken uit op gemiddeld 4,8 procent. Dit ligt in lijn met de dalende…
Robotiseren, digitaliseren en circulariteit zijn mensenwerk. Robotiseren gaat verder dan het implementeren van robots. Vooral…